Varg

Handling: Klemens och hans systerson Nejla lever mitt i det norrländska landskapet på gränsen mellan Sverige och Norge. Klemens är en enstöring som mest sköter sig själv men kommer i konflikt med lagar som stiftas i Stockholm. Hans systerson Nejla ser upp till honom och vill till varje pris leva samma liv. Men vare sig hans mamma eller samhället vill låta detta ske. Allting ställs på sin spets när deras sätt att leva blir attackerat från ett oväntat håll och de ser sig tvingade att handla utanför lag och rätt. Ett välriktat yxhugg ställer deras liv och relation på svåra prov. Vem kommer att ta på sig skulden för det som har hänt?

År: 2008
Regissör: Daniel Alfredson
Originaltitel: Varg
Alternativ titel:Wolf (Internationell titel)
Ursprungsland: Sverige, Finland, Norge, USA
Aksel Morisse
Karl Zerpe

Copyright AB Svensk Filmindustri

Savannah

Jo...fast något direkt mästerverk är det ju inte direkt. Fina scenerier, helt okej skådespeleri (och fantastiskt få uttjänta ansikten med, fast castingen lämnar ändå en del att önska) och ett stråk av trovärdighet räcker inte ända fram, tyvärr. Kanske en parallellhandling hade hjälpt? Eller mer bakgrund, fler konflikter, mer klassisk filmdramaturgi, eller bara ett vettigt slut? Vill dock se mer av Norrland - nu!

Robert_Eriksson

En dramatisk och ganska gripande film som tar upp intressanta ämnen som rovdjursfrågan, samernas situation och hur det gamla sättet att leva möter det nya samhällets livsstil och regler. Miljöerna den utspelar sig i är väldigt vackra och skådespelet starkt, särskilt av Peter Stormare. Det är Kerstin Ekman som har skrivit manus till den här filmen, och det tycks bli bra när Daniel Alfredson regisserar sånt som hon har gjort, för hans fantastiska "Dödsklockan" är ju också baserad på en berättelse av henne.

kaj08

Äntligen en riktigt bra svensk film. Det hör inte till vanligheterna att en svensk film håller sådan här hög klass, både gällande skådespelarmässigt och trovärdighet. Peter Stormare visar vilken duktig skådespelare han är, även om rollen känns helt anpassad efter hans starka sidor. Han passar perfekt att spela en lite kufisk, snäll men ändå rakryggad man så som i filmen. Fina miljöer, men bäst är nog ändå själva dramat. Filmen koncentrerar sig på själva handligen utan att sväva ut i en massa trista sidoberättelser. För att vare en svensk film är det snudd på ett mästerverk.

Gunnar Bergquist

Gör sig kanske bättre på riktig bio än på TV, men suggestiv. Slutet fastnar rejält i huvet.

En 2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film jag hade hoppats mer på då kritikerna i media var positiva. Men jag vet inte vad rätt många verkar se i filmen, vissa kallar den tom. snudd på mästerverk, vilket jag då verkligen INTE kan hålla med om. Huvudfrågan jag ställer mej är: Vad ville filmen berätta mer än att belysa problemen renägarna har med fridlyst varg som till synes för nöjes/instinkts skull bara dödar en massa renar utan att äta dem? Runtikring finns inte så mycket mer än att det visst är jättefina miljöer de spelar in i naturmässigt.
Skådespeleriet är ok för sammanhanget, inte mer. Okända Annika Nordin som åklagare spelar över och blir mindre trovärdig i rättegångsscenen då hon använder sig av härskartekniker - oproffsigt som åklagare. Bara Stormare och okända Delleskog (Nejlas mamma Anita) sticker ut från mängden. Stormare särskilt i slutscenen, som jag vid närmare eftertanke då jag låtit filmen sjunka in lite, som jag tycker är riktigt bra ändå.
Men allt som allt engagerar inte filmen särskilt. Detta är egentligen ett typexempel på varför jag mestadels inte tror på svensk film.
Musiken (temat) är samiskt inspirerad och fin i kontexten.
Scenen där vargen "tas om hand om" är riktigt trovärdig. Jag undrar jag hur de spelat in den - med CGI eller en dresserad hund/varg och många omtagningar. Det ser riktigt realistiskt ut även om scenen är kort.
Nej, detta hamnar inte i DVD-samlingen. Filmen kan man se om EN gång, men det vill man inte.

Trivia: -

vinnarn

En svag trea. Hade det varit en utländsk film hade den fått en tvåa. Nu blir det ändå bättre eftersom sammanhanget blir relevant för mig som svensk. Mycket fina naturscener! Stormare gör bra. Storyn mycket svag... I likhet med Savannahs recension önskar jag en parallell handling, kanske även starkare b-rolls figurer. Bara nånting som skulle fylla ut den tunna storyn om en mördad varg och en same som blir ett offer för att världen förändrats. Ok, det finns också Nils den unga killen som vill bli renskötare, men den tråden får väldigt lite plats tyvärr. Musiken försöker nog sig på att få det hela spännande men lyckas inte då tempot aldrig trappas upp. Överskattad film, enligt mig.

gurran87

En toppenfilm! Brukar inte gilla drama men denna va grym. bra skådespel och manus.

Venom-

jag tycker filmen borde hetat "Vargen" eftersom de bara är en varg de handlar om :)
jag gillar filmen och att det är en svensk film är extra roligt, det är inte ofta en svensk film är såhär bra!
och det är inte ofta svenska filmer är som den här filmen!
tycker dock filmen var lite kort, men gillar ändå den här... de borde komma en "varg 2" för jag tycker den inte var helt klar!
filmen bjuder på en del vackra miljöer :)
de här var den bästa svenska filmen jag sett hittills, bra skådespelare också!
helt klart sevärd!
medelmåttlig 4a!

Savannah

Dan banan

En svag trea kan jag sätta på plats som tack för en stark svensk film med ambition i ryggen.
Peter Stormare ger oss en hel del imponerande stunder.
Varg är en intressant historia som känns behaglig och mysig, ingen bort spilld tid.
Ett stort plus till fin musik och ett påkostat foto vill jag tilläga.

Biopremiär: 2008-04-04