Vicky Cristina Barcelona

Handling: Vicky och Cristina, två unga amerikanska tjejer, åker till Barcelona för en härlig semester. Vicky (Rebecca Hall) är tillbakadragen till sin natur och ska gifta sig i slutet av sommaren. Cristina (Scarlett Johansson) är hennes raka motsats, öppensinnad, äventyrslysten och sexuellt nyfiken. De träffar en attraktiv och kontaktsökande konstnär (Javier Bardem) och senare även hans vackra, men komplett galna ex-fru (Penelope Cruz). Mötet är början på ett romantiskt äventyr som antingen kan uppfattas som dråpligt eller upprörande, helt beroende på dina egna erfarenheter.

År: 2008
Chris Messina

Copyright Scanbox

Sallee

Vicky Cristina Barcelona
Min första Woody allen film, och får förhoppningsvis
inte bli den sista. Därför höll jag verkligen tummarna
för denna film.

(Vicky)Rebecca Hall och (Christina) Scarlett Johansson spelar två unga tjejer som åker på en semester till Barcelona. Där de träffar konstnären Juan Antonio (Javier Bardem). Som precis gått i från sin fru Maria Elena (Penelope Cruz).

Vicky Christina Barcelona är en ganska händelselös film.Med en ganska tråkig och enkel handling, men på något sätt gillar jag den och jag tror det beror på miljöerna, konsten, musiken och självklart vackra Penelope Cruz och jag förstår varför Cruz vann en oscar. Skådespelarna är godkända och så även filmen.

Betyget hamnar på -3

tessan81

Relationerna står i fokus och det är i dialogerna det händer. Mer eller mindre neurotiska karaktärer som jag kanske inte känner igen mig själv i, men väl andra. Cristinas (Johansson) ständiga rastlöshet och sökande är vår tids nya folksjukdom. Mycket bra skådespelare ger filmen den rätta autentiska känslan och Barcelonas vackra miljöer får mig att längta dit.

Det här är en ganska typisk Woody Allen-film där relationer står i fokus. Framför allt är det Javier Bardem som briljerar och visar att han inte bara kan spela tystlåtna mördarpsykopater på ett förtjänstfullt sätt. Scarlett Johanssons karaktär är däremot förvånansvärt endimensionell. I övrigt är det tämligen puttrigt och meningslöst, men ändå en behaglig filmupplevelse. Berättarrösten ger dessutom filmen en skön komisk touch.

nja, den börjar bra och roligt, men tillslut blir det bara samma sak hela tiden, samma ältande. Men den får Bra i betyg av mig.

Gunnar Bergquist

Historien börjar bra men småningom tittar man mest för att få veta hur det slutar. Trots goda skådespelarinsatser och fint hantverk landar det i Allens dröm om Europa som påminner om drömmen om den gode vilden fast kanske tvärtom.
Det är överklassliv där folk söker sig själva. Den manliga huvudpersonen framstår alltmer som en konstruktion.
Det är en av Allens sämre filmer, möjlig att se om man gillar Allen men inte mer.

en rätt udda och speciell kärlekshistoria. på ett sätt va den bra på ett annat inte lika bra. man såg inte direkt djupet i det hela. en svag trea

Väldigt välgjort relationsdrama. Woody Allen kan sin grej.

fantaisha

Trodde inte att den här filmen skulle kännas så meningslös som den gjorde.. antar att jag förväntade mig för mycket som vanligt.. Vissa stunder så var filmen riktigt bra, men andra gånger så trodde jag inte jag skulle orka se hela filmen.. Men den får ändå godkänt tack vare underbara Barcelona och Penelope Cruz..

Romattisk komedi står det bak på filmen...komedi? Snarare romantiskt drama enligt mig då. Och va filmen bra? Nja jag tycker då inte det, kändes inte som att filmen hadde nån riktig handling utan det va liksom bara att man fick följa två tjejer lite under deras semester. Får en 1:a. Så besviken hadde hoppats på en rolig film, men den här va allt annat än rolig.

Nefern

Stark trea. Charmig, sensuell och speciell film. Jag tyckte dock inte att karaktärerna understöddes tillräckligt mycket så att man fick en relation till dem utan blev mest vandrande klichéer, vilket ju var lite trist. Helt klart god underhållning dock!

Biopremiär: 2008-10-10