Mammut

Handling: En amerikansk affärsman åker iväg för att totalt förändra sig, medan hemma i New York lever hans fru och dotter med en filippinsk städerska vars familj lider av hennes frånvaro. Ett drama om relationer och nyupptäckande i Lukas Moodyssons nya film.

År: 2009
Gael García Bernal
Sophie Nyweide

Copyright Memfis Film

Savannah

Jomenvisst, det är bara att kapitulera! Herr Moodysson visar med all önskvärd tydlighet att han kan göra film som är välspelad, tankeväckande, vacker och symbolisk. Se den!

Filmen visar tydligt att det viktigaste som finns i vår värld är barnen och hur vuxna ständigt lurar sig själv att tro på samhällets idéer och normer om vad som är rätt, när det i själva verket ofta är fel.

När jag ser Mammut förstår jag varför jag älskar film så mycket. Det är starkt, välspelat och oerhört tankeväckande. Moodyson är en otroligt duktig filmskapare, troligen den bästa Sverige har just nu. Jag föll pladask för filmen.

Desperat

Ovanligt meningslös film av Moodyson. Replikerna var bra, skådespelarna var bra. Annars hade filmen ingenting. En riktig besvikelse. Jag fick väldigt höga förväntingar då jag hörde att Moodyson skulle jobba med Michelle Williams och Gael Garcia Bernal.

Filmen hade ett bra syfte och allt, visa hur j***igt barn i fattiga länder har det.
Tyvärr är filmen tråkig och inte ett dugg underhållande!

Lukas Moodysson jag förväntade mig mycket mer av dig!

En mycket intressant, medryckande, tragisk och samtidigt fin film, med bra budskap! Den var mycket bättre än jag väntat mig. Fick lite tårar i ögonvrån. Måste ses! Moodyson är tillbaka! Stark fyra!

lindajjj

3,5. Eller, 3,49. Det är absolut en bra, välgjord och intressant film, men något mästerverk är det absolut inte. Det är som en lite sämre version av Babel. Den är egentligen ganska banal, och på sina ställen psykologiskt ologisk/icke trovärdig. Dessutom var den märkligt "ogripande". Som om filmen saknar djup, och inte kan förmedla smärta.

Nefern

Väldigt vacker, tänkvärd film på många nivåer. Man får sig en tankeställare när det kommer till lycka och förutsättningar i livet. Jättefin skildring av människoliv; såpass många att det blir mångfacetterat, utan att göra det rörigt. Bäst i år, hittills!

Karro

Jag hade väldigt höga förväntningar på Mammut (med tanke på Moodyssons tidigare filmer), men jag blev verkligen inte besviken! Den var otroligt stark, och skådespelarna var fantastiska!

Biopremiär: 2009-01-23