Coraline och spegelns hemlighet

3,8

Handling: Baserad på Neil Gaimans novell med samma namn. I familjens nya lägenhet finns tretton vanliga dörrar och en lite ovanligare. När Coraline öppnar den fjortonde dörren första gången finns det bara en murad vägg bakom. Men när Coraline använder en nyckel och låser upp dörren, hittar hon en lägenhet. Till en början är den nya lägenheten till och med bättre än hennes egen - godare mat, roligare leksaker och snällare nya föräldrar. Men nya mamma och nya pappa blir mer och mer konstiga och vill att Coraline ska stanna kvar hos dem.

År: 2009
Keith David
Ian McShane
Jennifer Saunders
Dawn French

En riktigt bra film! man känner Tim Burton andan med, och en oerhört egen och fantastisk story. Den hade allt en film ska ha!

Välgjord och spännande tecknad film. Bra tänkvärd handling. Efter filmen fortsätter man fundera över vad gränsen mellan verklighet och fantasi går.
Mörk och lite dyster dock.

Sklle absolut rekommendera filmen till både vuxna och barn. L

Nikita

Mycket bra, vilket väl framgår av betyget.

Denna film bygger på en roman, med samma titel (som jag ej läst).
Handlingen i filmen följer i stort den i boken, men vissa skillnader finns, t. ex. är hjältinnan brunett i romanen, och inte blåhårig.
Karaktären Wybie/Wyborne finns inte heller med i den skrivna sagan.
För övrigt tycker jag att en del känns igen från vissa andra historier och berättelser.

Filmen har få brister.
Dock kan det vara svårt att veta vilken som är filmens målgrupp (om någon sådan finns); den var, vad jag minns, barntillåten, men jag tror att jag hade blivit ganska skraj om jag sett denna när jag var 7.
Det var nästan så att jag blev lite rädd då jag såg den på bio, och då var jag ändå 26.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Be careful what you wish for. / An Adventure too Weird for Words / Oh. My. God.

Fint gjord mix av stop-motion-teknik och vanlig CGI. Härlig och nyskapande historia.
Den svenska titeln känns lite fel då spegeln inte alls är i huvudfokus, utan snarare den lilla dörren - varför döper Sverige om vissa originaltitlar till det sämre?
DVD:n har bara svensk text - varför dubbar man inte denna historia, som främst riktar sig mot äldre barn?
Hamnar i filmsamlingen, detta kan och vill man se om flera gånger utan att tröttna. Mysig _och_ småläskig.

Trivia: Coraline has also been made into a stage musical, produced by MCC Theater in New York. / At one hour and forty minutes long, this is the longest stop-motion film to date. / The Coraline shoot lasted over 18 months, following 2 years of pre-production. / The first stop-motion animated feature to be shot entirely in digital 3-D.

Mörk och lite dyster dock.

Sklle absolut rekommendera filmen till både vuxna och barn. L

En helt fantastiskt läcker och spännande film, äkta Tim Burton anda.

Hook

Skrämande bra

Coaline har flyttat med sina föräldrar ut på landsbygden där underliga och underhållande karaktärer lever. Coraline längtar hem till sina vänner och hennes föräldrar är djupt upptagna med sina arbeten.
En dag upptäcker Coraline en liten dörr, hon lyckas öppna den och kommer in i en alternativ värld där hennes föräldrar gör allt för henne.

Henry Selick som är mest känd för "Nightmare before Christmas" och "James och Jätterpersikan" har återigen gjort en blanding av fantasi och verklighet i ett skrämande och underhållande verk som sällan ses på vita duken, alla karaktärer fyller en histria som knytter sammand med helheten och humor som då och då kommer in är bara en avslappnande minut innan allt börjar igen.

Coraline kan vara lite skrämande för mindre och den har ett djupt budskap att vara lycklig för vad man har för man vet alldrig vad som finns bakom nästa dörr.

Story: 4+
Skådespeleri: 4
Regi: 5

Helhet: 4+

Zitrioce

Jag ångrar inte att jag såg den här! Mycket mycket bra.
Samma här, trodde filmen till och med var gjort av Tim Burton när jag började se den. =)

lindajjj

En stark fyra. Otroligt fascinerande, medryckande och ibland gastkramande kuslig och spännande film! Ibland som rena mardrömmen. Det enda störande var Dakota Fannings röst.

Biopremiär: 2009-05-15
Filmen är animerad