Patrik 1,5

Handling: Göran och Sven har blivit godkända för adoption. Problemet ar att det saknas givarländer som accepterar homosexuella föräldrar. En dag öppnar sig en möjlighet att få adoptera ett svenskt föräldralöst barn, "Patrik 1,5". Men när Patrik anländer visar han sig vara någon annan än den de trott. Ett kommatecken har hamnat fel i byråkratin, och in kliver en femtonårig homofob med kriminellt förflutet...

År: 2008
Regissör: Ella Lemhagen
Originaltitel: Patrik 1,5
Alternativ titel:Patrik, Age 1.5 (engelsk titel)
Ingår i tema: Homo/Bi/Trans

Gustaf Skarsgård
Torkel Petersson
Tom Ljungman
Jacob Ericksson
Annika Hallin
Amanda Davin

martin88

En ganska typisk svensk film på många sett. Tycker dock att den har en del ingredienser som gör att den sticker ut från mängden svenska filmer! Skådespelarna är överlag riktigt bra och manuset är rätt okej, men väldigt förutsägbart och lite löjligt klichéartad stundtals. Inte direkt så att man skrattar sig igenom filmen men några riktigt träffsäkra skämt levererar den faktiskt och en ganska solid trea hamnar betyget på!

Savannah

Klart sevärd och rolig, trots att de tre huvudkaraktärerna är bättre än filmen som helhet. Mycket trovärdigt skådespeleri från deras sida, men desto mindre från övriga (som inte har mycket att jobba med, eftersom deras roller blir typer som skildras mycket klichémässigt). Ella Lemhagen kan definitivt göra film, men nästa gång hoppas vi på mer fördjupning och betydligt färre "Jag vill göra en femöresvariant av American Beauty" -försök.

överfrisk

Finstämd och mycket bra!

C12

Väldigt långsam film.
Det händer ingenting utöver det som stod som händelsebeskrivning.

Hyfsad svensk komedi som dock även är en dussinfilm som lätt kunnat slopas för större produktioner i svensk filmindustri.

Varför görs det inga bra svenska filmer?!? Och då menar jag bra, inte ganska bra. Det håller inte och det känns inte trovärdigt när skådisarna agerar. Jo, han vad han nu heter, som spelar Sven han är inte helt dålig, men resten, grabben t.ex. det låter ju bara dumt när han snackar. Ge mig bra svensk film!! Handlingen är bra men lite väl överdriven och puttig nuttig.

åh, vilken mysig och underbar film!
Den är jätterolig, skrattade hela tiden, men den har också ett djup som gav mig tårar i ögonen vid vissa tillfällen. Velat se den jättelänge, och jag blev INTE besviken!
Rekommenderas stark!

lindajjj

Om man lyckas bortse från att svenska skådespelare är hemskt dåliga på att få alla repliker att låta trovärdiga, så är detta en riktigt bra svensk film. Gripande och småcharmig.

Vilken svenne film måste jag säga.
Dock bra story, övertygande spel och fotot sitter.

Ingen höjdare, men helt okej. Svag trea!

Biopremiär: 2008-09-12