Välkommen Mr Chance!

Handling: Mr Chance kan varken läsa eller skriva, och har aldrig varit utanför huset där han arbetar som trädgårdsmästare. När husägarna dör slängs han ut i en för honom okänd omvärld. Genom en mindre trafikolycka träffar han de rika och inflytelserika Ben och Eve, som tar Mr Chance för ett geni. Han blir god vän med Ben och plötsligt är hans namn på allas läppar.

År: 1979
Ravenell Keller III
Brian Corrigan
Alfredine P. Brown

Regndroppe

Det var en väldigt söt film!
Jag tycket lite synd om honom, och ajg tyckte den var lte seg i början. Men som min syster säger, så måste jag låta filmen gå lite, för det är ofta så att jag vill att det ska hända saker hela tiden.

Men den var söt och Peter Settlers spelade väldigt bra.

Välkommen Mr Chance! är en underhållande och intressant film där Sellers briljerar i sin sista filmroll. Några longörer här och var kanske, men en stark trea är den värd.

Det här är en annorlunda komedi som blev en av Peter Sellers sista filmer. Ganska mycket subtil humor bl.a. med budskapet att om man kommer tillräckligt högt upp på samhällsstegen så kan man komma långt genom att vara korkad. Trots att Peter Sellers karaktär är avsedd att vara ett stenansikte så gör det mig smått apatisk till hela filmen. Stundtals funkar det som komiskt grepp och stundtals gäspar jag. Sista scenen är underbar och den bästa i hela filmen. Synd att man ska förstöra den fina känslan man fick i slutet genom att rulla tabbar under eftertexterna. En stark tvåa blir betyget.

Sellers är helt outstanding i rollen den minst sagt underliga men samtidigt trevliga karaktären Mr Chanse. Hal Ashbys regi lyfter verkligen filmen, den långsamma och härliga stilen ger rätt atmosfär och skämten blir mycket roliga när dem väl uppstår. En utan tvekan sevärd film som verkligen berör på olika sätt, känns som det finns flera starka budskap.

Savannah

En fullkomligt makalös Peter Sellers i huvudrollen gör denna film till en tänkvärd filmpärla som inte liknar någonting annat. A must-see.

Riktigt bra Peter Sellers i en roll som borde gett honom en Oscar. Underhållande ur flera perspektiv och blandning av drama och komedi är mycket bra.

Nästan klockren. Subtil svart humor där man ger en riktig känga till de s.k. 'intellektuella' som tolkar Mr.Chance som ett geni trots att han är på samma mentala nivå som en 6 åring. Sellers är grymt bra och var med all rätt nominerad till en Oscar för sin rollprestation. Gubben Melvyn Douglas är minst lika bra och vann välförtjänt en Oscar.

Filmpunkten-id: 1917