Arkiv X: I Want To Believe

2,3

Handling: I de vinterklädda bergen i Virginia har en grupp kvinnor blivit bortförda och enda ledtråden till deras försvinnande är de groteska kvarlevorna som dyker upp i snön längs motorvägen.

Då myndigheterna letar febrilt efter ledtrådar till kvinnornas försvinnande väljer de att följa upp en vanärad prästs tvivelaktiga visioner. Det leder dem till en plats där hemliga medicinska experiment äger rum. Ett solklart fall för Arkiv X, men problemet är att FBI la ner alla undersökningar kring paranormal aktivitet för flera år sedan.

Bästa teamet för jobbet är före detta agenten Fox Mulder och Dr Dana Scully som inte har någon önskan att besöka deras mörka förflutna igen. Men lösningen på dessa fruktansvärda brott finns där ute och det är upp till Mulder och Scully att hitta den.

År: 2008
Adam Godley
Xzibit

Copyright Twentieth Century Fox

kaj08

Den här nya Arkiv X-filmen var tyvärr alldeles för ojämn. Vissa stunder är den mystisk och bra och de där äkta Arkiv X känslorna infinner sig på ett överaskande bra sätt. Fast tyvärr innehåller filmen alldeles för många utfyllnadsperioder vilket drar ned filmupplevelsen. Hela sidospåret med Scully som läkare är oerhört tråkigt och intetsägande. Det liknar mer en sjukhus-serie i tv-n vilket inte höjer upp filmen. Förmodligen har de lagt in det där pga att få upp materialet till en hel film. Koncentrerade de sig på bara fallet med de försvunna kvinnorna så skulle väl filmen bara blivit som ett Arkiv X avsnitt.

Det är synd att de inte fått till det hela, för stundtals känns filmen riktigt bra. Fast tyvärr går det inte ge filmen ett högre betyg än en 2-a.

Bubben

Jag tycker filmen är svår att sätta ett betyg på. Filmen är bra och spännande som film men den känns inte som en "riktig" del i Arkiv X serien. Den är helt klart värd en 3a som film och jag kan rekommendera den till alla som vill se en spännande film med bra handling.

Ingen stor wow film direkt så man kämpar sig igenom den. minus 2

Jollanboll

Nej! Tyvärr, det här funkade inte särskilt bra. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men jag hade en dålig känsla filmen igenom och skruvade ofta på mig i min fåtölj hemma.
Det kan väl bäst beskrivas som om filmen saknade all tajming som är så viktig. Både hos skådespelare och regissör. Scenerna flöt inte på efter varandra och dialogerna och scen-spelet var tafatta. Det var liksom inget som funkade...
Historien känns som en vanlig kriminal deckare, där dem slängt in en löjlig synsk präst, en dålig kärleks-historia, lite fiction och slutligen lite arkiv X musik.
Filmen får underkänt av mig, dvs 1 i betyg.

vwickan

Gillar verkligen den här filmen. Den är psykologisk och sätter fart på hjärnkapaciteten om man så har en fungerande :) Den kanske inte följer den röda tråden från serien och igenom hela filmen men den får en att spärra upp ögonen och utmana det "som inte finns".

En ganska spännande film, dock lite rörig emellanåt. Svag trea.

vinnarn

Jag är inte en hängiven fan av Arkiv X, men jag gillar serien mycket. I want to believe är snarare ett långt och välgjort avsnitt av en X-files filmserie än en storslagen Sci-Fi rulle som kanske den förra filmen präglades mer av. Filmen utforskar mer Scullys och Mulders liv och relation med varandra. Själva mysteriet är inte särskilt intressant och känns i filmen nästan bara som en anledning till att de två ska mötas igen. Jag gillar karaktärerna Mulder och Scully och filmen är ett sevärt inslag i den stora storyn om Arkiv X. Stark trea från mig!

lindajjj

Titeln säger det ganska bra - I want to believe... I want to like this... Jag gillar verkligen Arkiv X och var nog beredd att förlåta mycket, men det här var verkligen inte bra. Det kändes ibland som rena B-filmen! Inte särskilt spännande, och allmänt klumpigt i både dialog och samspel. Vad tråkigt!

Biopremiär: 2008-08-01
Filmpunkten-id: 19538

Arkiv X - Fight the Future (1998)