Farlig omväg

Handling: Den unge pianisten Al Roberts liftar till Kalifornien för att pröva sin lycka. Där blir han dock oskyldigt anklagad för mord. Bevisen mot honom är så starka att han måste hitta ett sätt att ta sig tillbaka österut.

År: 1945
Regissör: Edgar G. Ulmer
Originaltitel: Detour
Tom Neal
Ann Savage
Claudia Drake
Edmund MacDonald
Tim Ryan

En -3 som film & i sin egen genre, en 3 generellt.

Tagline: He went searching for love... but Fate forced a DETOUR to Revelry... Violence... Mystery!

Står som en av rekommenderade filmerna i boken "1001 filmer du måste se innan du dör", och jag förstår varför när jag ser den *. Finns på 15 officiella filmlistor i världen, men nu får det räcka - visst mer än OK film, men fantastisk är den inte. Måste varit bra för sin tid.
Jag gillar skådespelet stundtals, men framförallt den knappt märkbara men raffinerade dialogen. Bra manus samt kort och koncis film på bara strax över timmen lång - kul att se en sån för en gångs skull (!).
Filmen är rätt spännande och kan med fördel ses om, men den skulle inte hamna i min filmsamling.
Såg om den av misstag på SVT Play 1 maj 2019, men vidhåller i princip mitt tyckande.

Trivia: * Was the first "poverty row" movie chosen by the National Film Registry, Library of Congress for preservation, in 1993. / Shot in six days in mostly two locations: the hotel room and the car in front of a rear projection screen. / The budget PRC gave director Edgar G. Ulmer for this film was so small that the 1941 Lincoln Continental V-12 convertible driven by Charles Haskell was actually Ulmer's personal car.

Robert_Eriksson

En film som jag tycker är rätt så spännande, trots att den är osannolik och egentligen ganska löjlig. Svår att betygsätta, men en svag trea känns väl som ett hyfsat rättvist betyg att dela ut.

Ännu en sevärd Film - noir rulle som ingår i den serie som svt visar. Farlig omväg är en ganska spännande road - movie/kriminalare med bra skådisar.

struwe

Känd b-film med visst kultryckte,bättre än nyinspelningen med Jeff Fahey iallafall

Filmpunkten-id: 19593
Filmen är svartvit