17 Again

Handling: Mike O'Donnells liv har inte utvecklat sig riktigt som han velat. Han önskar att han fick komma tillbaka till college och därmed få möjligheten att förändra sitt liv. När han vaknar dagen efter är han sjutton år igen...

År: 2009
Regissör: Burr Steers
Originaltitel: 17 Again
Alternativ titel:Seventeen Again (Alternativ stavning)
Zac Efron
Michelle Trachtenberg
Hunter Parrish

Copyright AB Svensk Filmindustri

Cammie

I high school var Mike basketstjärna och skolans populäraste kille. 20 år senare är han smårund med en pågående skilsmässa, två barn som avskyr honom och ett jobb som han aldrig har blivit befodrad på. Efter ett mystiskt möte med en gammal vaktmästare, vaknar Mike upp som 17-åring...

17 Again är en oväntat svår film att betygsätta. På pappret har den en inorginell handling, en musikal-hunk som inte kan agera och tonårsfans som därför kommer att se den.
Men så enkelt är det inte. Visst har filmmakarna utnyttjat det mesta av Efron-hypen; Efter 5 minuter har hjärtekrossaren haft bar överkropp, spelat basket och dansat (tror även att han sjunger en rad). Matthew Perry (som tack och lov inte har så många scener) är ringrostig, torr och allmänt gnällig. Dessutom lyckades jag lista ut hur filmen skulle sluta långt före sista scenen.
Och sedan drar det på. Men något får mig ändå på fall efter någon timme: Charmen. Hur dålig skådespelare Zac Efron ändå är, måste det erkännas att han vet hur man når ut ur filmduken. Tillsammans med en strålande Thomas Lennon (Star Wars- och LOTR-nörd) formas en söt och hyfsat rolig film, som trots sin amerikanitet och pinsamhet (ibland grymt jobbig) faktiskt lyckas skapa lite orginalitet och ge ett bra slutgiltigt intryck.

crack_of_dawn

På det hela taget en bra film -men lite ojämn...

Jag fick många härliga skratt tack vare de många klockrena scenerna, med skådespel och repliker som sitter perfekt.
Samtidigt var det fler scener än det borde, där jag satt och i stort sett höll för ögonen för de var så pinsamma... -därför bara en stark trea.

Visst var Perry lite blek, men han gjorde nog det bästa av vad han fick -vilket inte var mkt.
Efron var som alltid galant och charmig tlll tusen!

Regndroppe

Jag är väldigt delad.
Vissa saker var jättebra och andra var helt vedervärdiga.
Efrons insats var faktiskt bra, jag var förvånad. Men Perrys var inte alls bra.
Det får bli en trea, för jag vet helt enkelt inte.

Bilbo_one

Helt okej film, mer finns inte att säga. Superamerikansk för er som antingen gillar eller ogillar det. I sin genre ändå en trea

albinmovie

jag tyckte filmen var mycket bra men väldigt sjuk på någotsätt liksom allt går till överdrift på någotsätt...

Pesole

En bra film med bra skådespelare både Zac Efron och Matthew Perry är bra skådespelare, även deras mot spelare gör att denna film fungerar, handlingen är lite rolig samtidigt.

fantaisha

Älskar sådana här "Tönt-filmer" där man bara kan se utan att tänka allt för mycket. Förvånadsvärt underhållande och värd att se! Men förvänta er inget mästerverk utan bara töntigt härligt.

Alltså en sån här film skulle jag normalt sett aldrig ge en fyra (eller ens en trea?) för att hela grejen med att hans barn (OCH FRU!) inte ens känner igen sin egen pappa (och man) som tonåring är ju helt otrovärdig... Men men vad ska man göra när Zac Efron spelar huvudrollen? Det går ju inte att ge denna gudomliga varelse mindre än en fyra (iaf när filmen faktiskt är helt okej). Dessutom är den ju hur rolig som helst (mest tack vare Efron!)

Sid

Helt okej film! Den får en svag trea.

lindajjj

Fruktansvärt dåligt. Helt utan finess. Jag brukar annars gilla sådana här filmer, men det här gick inte att titta på.

Biopremiär: 2009-04-17
Filmpunkten-id: 19607