Vem är rädd för Virginia Woolf?

3,6

Handling: Det äkta paret Martha och George bjuder hem ett ungt par efter en fest. Med de unga människorna som publik, vältrar sig de båda i raffinerade förödmjukelser för att kunna såra varandra så mycket som möjligt.

År: 1966
Regissör: Mike Nichols
Originaltitel: Who's Afraid of Virginia Woolf?
Alternativ titel:Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf?
Alternativ titel:Wer hat Angst vor Virginia Woolf?
Ingår i tema: IMDb Top250

Elizabeth Taylor
Richard Burton
George Segal
Sandy Dennis

Skådisar som spelar på toppen av sin förmåga får vi se i detta drama, som berör ett äktenskap som rasar samman. Det hela är mycket underhållande på ett tragkomiskt sätt. Stark trea/Svag fyra i betyg.

Det här är Mike Nichols regidebut och även om det inte är så skarpt som jag hade hoppats så visar han att han tidigt kunde hantera relationsdramer. För att lyckas krävs genomgående bra rollprestationer och här briljerar Elizabeth Taylor som den sanslöst lynniga Martha. Hon vann också välförtjänt en Oscar för den insatsen. Filmens stora nackdel är istället Sandy Dennis som den unga tjejen. Varje gång hon öppnar munnen sänker hon nivån och trovärdigheten blir som bortblåst. Dessutom blir det på sina ställen drygt eller rentav löjligt och slutligen hade jag väntat mig en smartare final då det äldre parets syfte förblir vagt filmen igenom.

Det är mycket bra skådespel av alla fyra skådespelarna speciellt Elizabet Taylor.

Bra skådespel där jag verkligen tycker Taylor glänser, helt enorm rollgestaltning. För övrigt så är det en enorm debut av Nichols som verkligen får en att kunna förknippa känslorna med verkligheten och med det lättare att förstå karaktärerna. Dem få musikaliska inslagen passar perfekt och ger filmen en slags harmonisk atmosfär över filmens annars stormiga innehål. Stark fyra.

Nefern

Snacka om känslosvall! Förvirrade människor som försöker hålla masken uppe i sina misslyckade äktenskap bryter samman tillsammans och man blir gång på gång bestört över de oväntade konflikterna varvat med omfamningarna. Bra, med fläng i.

Filmpunkten-id: 1961
Filmen är svartvit