Hachiko - en vän för livet

4,1

Handling: När Hachiko kommer till sitt nya hem, dröjer det inte länge förrän han och hans husse är oskiljaktiga. Varje dag vid samma tid möter Hachiko sin husse vid tågstationen, och hunden blir en älskad medlem i familjen. Men så en dag återvänder inte husse. Trots det väntar Hachiko troget - men förgäves - på sin husse varje dag under de kommande tio åren. Hans öde berör många av de människor som passerar stationen, och de hjälper hunden med mat och varma ord.

Idag finns en bronsstaty rest av Hachiko, som var av den japanska rasen akito, på den plats vid Shibuya Station, där han troget väntade varje dag.

År: 2009

Jason Alexander
Erick Avari
Davenia McFadden

Copyright AB Svensk Filmindustri

5- Sorglig film där jag får kämpa för att hålla tårarna tillbaka. Som hundälskare kan man inte annat än älska den här filmen. Bara tanken på att den faktiskt baseras på en sann historia gör det känslosamt.

En helt fantastisk film. Det mest fantastiska tycker jag är att den är baserad på en sann historia. Förstår inte hur hunden kunde spela så bra, det är otroligt. Jag kunde inte hålla mig från tårar- jag undrar om någon kan det.. De flesta fäller nog någon tår. 5 poäng helt klart!

jag grät som en dåre!

Ajice

Skönt att se en så bra och gripande film som ändå är kul utan att behöva titta på några sexigheter och våld/action! Härligt!

Helle85

Var svårt att hålla ögonen torra

Det här är en välskriven och gripande historia, men jag anser att manuset var aningen svagt till en början.
Jag satt mest och väntade på hur det skulle te sig när vändpunkten hade infunnit sig och först då blev jag också tagen utav filmen. Andra halvan vägde dock nästan upp lite för första, men det räckte ändå inte upp till maxbetyg för mig.
Gillar att man förmodligen inte behöver vara djurvän för att uppskatta filmen eftersom den övergripande verkar handla om lojalitet och vänskap. Hunden hade nästan lika väl kunnat vara en människokaraktär som jag ser det.

syrken

Helt underbar film.
Knappt ett öga torrt.
Det finns en sann historia bakom, gör den absolut inte sämre utan tvärtom.

miox

vad kan man säga så bra film man fick tårar allså så bra ett mästerverk

malinedwardsson

Hade svårt att välja mellan 4 & 5, men den fick mig att gråta floder. Om inte detta är äkta vänskap då vet jag inte vad som är det... Mycket vacker!

Biopremiär: 2010-01-22
Filmpunkten-id: 19988