Unborn, The

Handling: Det händer att själen efter en människa som dött, är så ondskefull att vägen till himmeln är stängd för den. Istället tvingas den till en ändlös vandring i gränslandet mellan världarna på ständig jakt efter en ny kropp att ta i besittning. Och ibland lyckas den...

En ung kvinna kämpar för att bli fri från själar som vill ta över hennes kropp. Hon försöker ta hjälp av exorcism och andeutdrivning, men det verkar bara förvärra situationen.

År: 2009

James Remar
Idris Elba
Rhys Coiro
Carla Gugino

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Silverpilen

En riktigt bra och spännande film! Även intressant! Är lite förvånad över de låga betyg denna har fått av många. De har ju lyckats bra här med att få med en vettig story och så. Tycker också att det är roligt att de har med koncentrationslägret/förintelselägret Auschwitz i denna. Då jag är intresserad av Förintelsen och andra världskriget så är det roligt när filmer tar upp detta ämne.
Bra film som sagt!

The Unborn (2009) är ytterligare en film i mängden som eggar på fasan med hjälp av speglar - men efter att ha sett den lysande The Broken (2008) kommer mina krav på detta element alltid att vara väldigt högt. Denna estetiskt tilltalande skräckfilm etablerar utan tvekan ett antal pulshöjande scener, men är för oregelbundet placerade för att skapa en skräckinjagande helhet. Jag får snabbt ett bra intryck av The Unborn, vars starka inledning med ett njutningsfullt skrämmande bildspråk och strama scenuppbyggnad skapar en tät stämning och säger mycket med få medel. Tyvärr är den korta inledningen filmens starkaste parti. Från den här punkten tappar konceptet snabbt sin slagfärdighet, och utvecklar sig till en rysare bland många som mot slutet, och trots snabba visuella pärlor drygt 50 minuter in i filmen, bara blir mer och mer utdragen.

Jag kan dessutom inte låta bli att stressas av att storyn fortskrider så pass snabbt. Med en lugnare ton och lugnare karaktärsutveckling hade The Unborn förmodligen kunnat bli lika minnesvärd som helhet som den vinnande inledningen får till på mindre än fem minuter. Filmen förlorar dessutom enormt mycket på den konstlade storyn som tar en mängd krystade svängar och driver spänningen mot botten. Baserat på trailern - där alla de starkaste ögonblicken i filmen redan har visats - fick jag en helt annan bild av vad filmen skulle handla om.

Men mitt tålamod prövas också av Odette Annables okarismatiska framträdande i huvudrollen. Hennes skildring är adekvat, men cementerar också intrycket av The Unborn som en slarvig, föga intelligent skräckfilm vars sista tjugo minuter knappt fungerar som något annat än ett sömnmedel - och den där twisten var kanske en bra idé på papperet, men levererades som ett sömnpiller.

Men nog med kritik - någonstans i mitten av filmen tittade Gary Oldman och Jane Alexander fram i två (beklagligt små) biroller, och plötsligt var skådespeleriet mycket mer minnesvärt.

Sandraaa

En bra och spännande film!

Elemental

Att man har för höga förväntningar på filmer är nuförtiden ingen överraskning, men att The Unborn skulle vara såhär dålig trodde jag inte. Filmen börjar på ett väldigt märkligt sätt, istället för att låta mig lära känna huvudpersonerna går den direkt på skräckscener. Många kanske tänker ”men det är väl bra?” Nej, inte i det här fallet. Jag kommer aldrig in i filmen och utvecklar inte sympatier med någon av karaktärerna.

Finns det något positivt med den här filmen? Jodå, jag hoppade faktiskt till flera gånger och några scener var utan tvekan riktigt obehagliga. Men några bra skräckmoment räcker inte för att göra en bra film, dessutom är de läskiga scenerna enormt förutsägbara. Innan slutet pumpas det på med specialeffekter för att försöka rädda filmen, men det hjälper tyvärr inte. Det känns krystat och handlingen ter sig ganska fånig ibland. Filmen är upplagd på fel sätt och skulle behöva skrivas om från grunden, det här duger inte.

Crocodile

Bra skådespelare, bra special effekter, bra handling, bra film!

Zitrioce

Filmen var bra och mycket obehaglig. En stark 3:a

movie-king

trodde den skulle vara bra!
hatar att ha fel

Biopremiär: 2009-01-23