Prinsessan och grodan

Musikal:

Musikal:

Handling: När prins Naveen av Maldonien sluter ett avtal med den ondskefulle trollkarlen Dr Facilier blir han lurad och förvandlas till en groda. Då han möter den vackra servitrisen Tiana tror han att hon är en prinsessa och ber henne om en kyss för att bryta förtrollningen. Det går dock inte riktigt som Naveen tänkt sig - Tiana förvandlas nämligen också till en groda! Tillsammans beger sig det omaka paret på jakt efter en 197-åriga voodoo-kvinna, Mama Odie, den enda som kan bryta förtrollningen...

År: 2009

Peter Bartlett
Jennifer Cody

Copyright Walt Disney Pictures

Cammie

Förväntningarna var blandade; skulle Disney kunna upprepa sina succéer från 90-talet eller skulle det bli ännu ett fiasko i likhet med de senaste årens bedrövliga filmer? Jag skulle nog säga något mittemellan.
"Prinsessan och grodan" är traditionellt animerad som klassikerna, men det märks att man försökt uppdatera både miljöer och handling. Hjältinnan är afroamerikan, duktig och arbetande medan hjälten är lat och oduglig på alla sätt; sagan om Grodprinsen får en ny touch. Tyvärr har man dock inte lyckats överge alla Disney-klichéer, vilket innebär att maximal lycka fortfarande innebär att hitta sin prins. Men det är nog för mycket att begära något annat.
Annars innehåller filmen fantastiska birollsfigurer, främst eldflugan Ray som lyser upp varenda scen, och jazzinfluerade låtar som inte kommer att bli några hitar, men som piggar upp handlingen. Stark 3'a.

en mysig och ganska rolig film men inte så mycket i min smak. Sevärd.

Vid omtitt 2018 på BD uppgraderar jag betyget från 3. Mysig historia och riktigt bra och svängig musik som det är svårt att sitta still till.

Den bästa Disney klassikern som släppts på flera år. Så snyggt animerat, underbar musik och en fantastisk berättelse. Så nära en 5:a det kan komma.

Åhh vad glad jag blir. Äntligen en klassiker, som verkligen är en klassiker. Man kände igen hela stucket från gamla goa tider och jag hoppas de fortsätter med det.

JoyRide

En mysig disneyfilm med massa härlig musik och en bra story! :)

Nefern

Jag blev mycket positivt överraskad av denna, de har använt sig av den klassiska Disneyska tecknarstilen till min stora glädje, samtidigt som de kryddar upp med en liten touch av (tabasco) cajun. Jag gillade karaktärerna och filmen var mycket estetiskt tilltalande.

limpan_lover

Disney, enligt min åsikt gör alltid bra film. Musiken var bra, historien, kvalitén. Den rekommenderas!

Biopremiär: 2010-02-05
Filmen är animerad