Planet 51

Handling: Invånarna på planeten 51 är helt paranoida och skräckfyllda för att bli invaderade av utomjordingar. Deras fasor besannas när en astronaut från jorden landar på planeten. Han söker skydd hos en ung individ, samtidigt som han söker efter sitt rymdskepp för att komma hem.

År: 2009

Gary Oldman
John Cleese

Copyright Scanbox

Zirgo

En riktigt underbar animerad film i sann Pixar anda. Om man kan sin science fiction så finns här mycket parodier och kopplingar till olika filmer, både nyare och old school. Filmen utspelar sig på den "utomjordiska" planeten 51 där en människa från Jorden landar för att landmärka med USA's flagga. Men med den missbedömningen att han tror att planeten är obebodd. I samma tillfälle blir befolkningen på planeten matad med media om att utomjordingar ska invadera planeten en dag och ta över allt. Detta är inte helt olikt en viss sci-fi hysteri som hände här på 50-talet.
Som sagt, väldigt underhållande animerad film, utan dom stora effekterna som man ibland önskar att pumpa in i sådana filmer. Här är det mer en varm och bekant känsla på animeringen som påminner om Toy-story. Kombinerat med smarta filmreferenser till Alien, Star wars och även musikal numret "Singin' in the rain", gör att alla kan gilla filmen. Väl värt ett besök på biografen med andra ord!
En stark trea i betyg.

En smårolig teknad film ingen jätte komplicerad handling men den var bra. underhållande.

Stark 3:a.
Många roliga animerade detaljer.
Kan känna att den var lite långtråkig precis i mitten av filmen. Men rolig idé på film.

Bättre än väntat. En bra barn/familje film. Får en 4:a

Zitrioce

Underbar film! Jag har nog inte skrattat så här mycket på länge åt en film! Mycket underhållande och spännande framför allt.
Hade från början inga förväntningar på denna film.

Oerhört rolig :) mycket sevärd

Zirgo

En stark trea i betyg.

Hook

Smart rymd parodi.

Lem lever ett liv som tonårig på sin planet, han har precis fått jobb och han skall precis uttrycka sina känslor till tjejen brevid. Då Lems värld är i tidigt 50-tal och fullt av paranoia om utomjordisk invasion och science fiction filmer som uttnyttjar samhällets nervösa punkt så blir hela staden där Lem bor förlamade när plyboy astronauten Chuck landar med sin rymdfärja redo att utt forska den "obeboda" planeten.

Humor är träff säker och det finns många paraleller till all sortens sci-fi filmer; E.T., Närkontakt av tredje graden, Alien och District 9 för att nämna några. animationerna är mjuka och väl gjorda productions designen är top-noch och det är mycket detaljer i en film som känns avskalla på onödiga effekter.

Dwayne "The Rock" Johnson gör rösten som Chuck är väldigt duktig för sitt första voice-work. andra i casten är bla. Seann William Scott och John Cleese.

Storyn gör en häftig back to the future grej av det hela. Med det menar jag att medan vi människor är i en slag oförutsedd framtid snudd på dagens modernitet så är Lems värld i 50-talets amerika med många sterotypa personer som generaler till postbud och mjölkbud till tonårs revolt. Det är en mix av att se sin egen historia i slags retrospektiv synvinkel som verkligen utgör uttrycket historier upprepar sig.

Story: 3+
Skådespelare: 3