Invention of Lying, The

Handling: En komedi som utspelar sig en värld där någon aldrig sagt en lögn, men världen ändras när en författare inser fördelen med en liten lögn då och då.

År: 2009
Patrick Stewart
Jeffrey Tambor
Edward Norton
Philip Seymour Hoffman

En riktigt rolig film som bjuder på många komiska situationer. Gillar man komedier som tex "Liar, Liar" gillar man troligtvis denna film också.

movie-king

mycket speciell film!

Zirgo

Ricky Gervais har verkligen gått vidare ifrån att ha haft en "bi-roll" i Natt på Museumet-filmerna. I denna filmen spelar han i stor stil karaktären Mark som upptäcker att han kan göra en skillnad för sig själv och andra genom att ljuga i en värld som består av absolut sanning.
För visst kan vi se "sanningen" i den värld som visas fram, men också dom orättvisor som folk i processen inte tar hänsyn till på grund av det tänkandet. Vi får känslan av att samtidigt som världen har fördelar så utesluter det inte dom nackdelar som uppstår.
Men mot slutet så inser han att även om han kan ändra vad folk tror om honom, vad han gör och vad världen är, så ändrar det inte att människorna fortfarande är insnöade i samma beteenden, vanor och mönster som dom hade förr.
I och med detta så tappar filmen lite av den farten den hade från början och kan nog upplevas som lite seg, kanske lite förutsägande med. Men jag vill nog ändå uppfordra folk att se filmen om dom får tillfälle till det.
En svag trea i betyg.