Handling: I en parallell värld med vår egen så är mänsklighetens arv hotad. En grupp snusförnuftig trasdockor, som lever i en postapokalyptisk existens där "9" blir utsedd som ledaren som kan komma att hjälpa alla att överleva.

Gruppen innehåller, 1 - en gammal krigsveteran. 2 en gammal vetenskapsman. 5 en stel medicinman, 6 en visionär och konstnär och 7 en modig krigare.

År: 2009
Regissör: Shane Acker
Originaltitel: 9
Alternativ titel:Nine (Alternativ stavning)
Alternativ titel:Nio
Elijah Wood
Christopher Plummer
Martin Landau
Crispin Glover
Jennifer Connelly
John C. Reilly

Copyright Sandrew Metronome

Stark 3:a. Riktigt söta figurer till att börja med :) Lite tråkig miljö, men ändå en liten udda film. Gillar den!

Denna märkliga animerade film tar sin början när trasdockan 9 vaknar upp i en våldsam, skrämmande värld och fängslar mig praktiskt taget från första bildrutan. Med ett fascinerande bildspråk som skildras ur den lilla dockans unika perspektiv och scenografi som genomgående är sanslöst snygg är det inte mycket som saknas för att jag ska ryckas med. För även om manuset sviktar på några punkter och är irriterande snål med karakteriseringen utmärker sig 9 (2009) som en avvikande animerad film vars tyngdpunkt på ett skitigt, korrupt äventyr resulterar i att denna spelar i en helt annan liga än många av de massproducerade animerade filmer Hollywood sprutar ur sig. 9 erbjuder så mycket mer och står stadigt som en nyskapande vision med en fullständigt frodande stämning.

Elijah Wood är dock ganska ointressant i huvudrollen, och även John C. Reilly (5) verkar fumla sig igenom filmen. Jag fastnar å andra sidan för både Christopher Plummer (1) och Jennifer Connelly (7), som känns som ett intressant val i en animerad film och gör 7 till allt annat än en föga inspirerande flicksnärta - kanske helt enkelt för att hennes röst är ovanligt behaglig att lyssna på. Allt jag vet är att 7 utvecklar sig till den, i mina ögon, tveklöst häftigaste karaktären.

Tyvärr är det något med manuset som inte håller måttet till fullo, och jag är inte helt säker på vad det är jag saknar. Historien berättas med en säker hand, där jag som tittare får följa med på en resa där jag, i samma takt som 9, får veta vad som har hänt med världen, varifrån de mystiska dockorna kommer och vad de har för syfte i den nya världen. Men jag drar mig ändå för att analysera filmen för djupt, kanske eftersom jag har känslan av att historien är så löst sammanfogad att avgörande delar kommer att rasa samman om jag börjar gräva i den. För många frågor kan få helheten att falla samman, vilket under filmens gång rentav gör mig nervös.

Men oavsett detta kan jag utan tvekan sätta en fyra på denna fantastiska animerade film, som sedan den visades på Stockholms filmfestival 2009 tycks ha fallit i glömska. Lägg familjefilmerna åt sidan - det är 9 som gäller.

ToxicAvenger

Helt fantastisk film!

Hur kan jag ha missat denna pärla?

Zirgo

Animerad film, en snygg sådan, gör att denna filmen är värd att se för att uppleva det. Men mer än det finns det inte i denna filmen. Allt känns väldigt anonymt, och storyn är nästan som bortblåst. Det känns som att i all denna animerade skönhet så tappade skaparna något mer väsentligt, något mer viktigt än vad slutresultatet blev, och det var kontakten med verkligheten.
Betyget blir en svag tvåa som vägs upp just av animeringen som är skön och så där som man vill se den.

movie-king

bra äventyrsfilm med njutbara aktioncsener

Biopremiär: 2009-12-04
Filmen är animerad