Selma

Biografi:

Biografi:

Handling: En ung Selma är på väg till Sicilien med sin förälskelse Sophie. Hon har just fått sitt genombrott med "Gösta Berglings saga" och världen och kärleken ligger för hennes fötter. När hon flera år senare ska ta emot Nobelpriset dyker skuggor från det förflutna upp och hotar hela hennes karriär.

År: 2008
Ingela Olsson
Thomas Bo Larsen
Maria Hörnelius
Dag Malmberg

Stark 3:a. En intressant och bra film som handlar om Selmas liv. Jag gillar sådana filmer. Det är fina kläder och inredning som verkligen känns trovärdigt. Dock känns det som att hur de talar är alldeles för mycket nutid. Det blir liksom så fel. Men det är ett lugn i filmen som gör att tiden då man ser filmen går riktigt fort. Vet dock inte om jag tycker Helena Bergström passar som Selma. Dock är Göran stangertz klockren som Strindberg.

En intressant film, där man får se lite av Selma Lagerlöfs liv. Tycker inte filmatiseringen känns riktigt verklighetstrogen- med tanke på att det känns som den skulle kunnat utspelat sig just idag, och filmen utspelade sig på sent 1800-tal, tidigt 1900. Hade möjligheten funnits till större budget och även andra skådespelare, hade den blivit bättre, det är jag säker på. Svag trea.