Jakten på Rosa Pantern

2,3

Handling: Den fantastiska diamanten Rosa Pantern saknas än en gång och inspektör Closeau kallas in för att lösa fallet. På väg till platsen för brottet försvinner Closeaus flygplan och han med det.

År: 1982
Capucine
Robert Loggia
Harvey Korman
Burt Kwouk

En pinsamt ihopsatt film där enda syftet var att profitera på Peter Sellers namn och de tidiga Rosa Pantern filmerna. Enbart några av de få scenerna med Sellers går och se. Faktum att den släpptes 2½ år efter Peter Sellers död säger det mesta om det hela.

Den här filmen gjordes till minne av Peter Sellers. Jag ser det inte som ett sätt att tjäna extra pengar. Filmen gjordes i hans ära. Det var först efter halva filmen jag insåg att det var ihopklippt. Första halva filmen är faktiskt riktigt bra. Andra halvan består av återblickar till tidigare Rosa Pantern filmer. Peter Sellers är verkligen Inspector Clouseau! Och en lyssande skådespelare! Men jag kan tyvärr inte ge filmen mer än en 2a. Peter Sellers har min fulla respekt!!

mercifier

Filmen började ganska lovande, men vänder snart i besvikelse. Jag får intrycket av att Sellers död tvingade filmteamet att knåpa ihop ett krystat slut som ska föreställa vara en tribut till hans rollfigur Clouseau. Det var inte det jag väntade mig när jag köpte DVD:n.

Underhållningsvärde: 0
(Se min presentation för förklaring.)

Dan banan

Inte mycket att se. För hastigt skapad känns det som och det mesta är ju som sagt taget från gamala Sellers godbitar. Inte tillräckligt genomtänkt och uppbyggt för att det ska fungera. Återblickarna skänker delvis dock små lustigheter och ett och ett annat skratt dyker upp, men till skillnad från de tidigare versionerna så känns en del saker nu en smula för överdivna. Sellers med flera spelar bra bortsett från en del överspelaningar. Stark tvåa men ack, ack..

Inkpen

Tråkigt att dem försöker tjäna pengar på Peter Sellers efter hans tragiska död...

Pesole

Den här var den bästa Rosa Panter filmen hittils jag har sett!!

Den Rosa Pantern (1963)
Skott i mörkret (1964)
Den Rosa Pantern kommer tillbaka (1975)
Rosa Pantern slår till igen (1976)
Rosa Panterns hämnd (1978)
Rosa Panterns förbannelse (1983)