Ghost Writer, The

Handling: En spökskrivare anlitas att skriva klart memoarerna av en före detta brittisk premiärminister. Han upptäcker då hemligheter som sätter hans liv i livsfara.

År: 2010
Daphne Alexander
Jon Bernthal
Eli Wallach

Copyright AB Svensk Filmindustri

Jag kan inte låta bli att fråga mig vad som besatt Roman Polanski då han regisserade The Ghost Writer. Med flera välgjorda och tänkvärda filmer på sin meritlista måste jag erkänna att jag är chockad över hur pass illa jag tyckte om just denna film. Jag är också chockad över detta svindlande nät av ologisk händelseutveckling, frustrerande många lösa trådar, avig dialog och fullständigt bisarr karaktärsframställning. Aktörerna i detta drama framstår närmast som bipolära nickedockor, och i och med att jag som tittare erbjuds en extremt begränsad inblick i deras känsloliv växer irritationen stadigt allt eftersom historien utvecklar sig.

Och vilken historia sedan - en skandalomskriven före detta premiärminister anlitar en spökskrivare för att ge ut sina memoarer och tycks dölja en mörk hemlighet som fick vårt spökes företrädare mördad. Detta intresserade mig då jag först hörde talas om filmen, och storyn framstår vid första anblicken som ett mångfasetterat pussel jag inte kan ta blicken ifrån. Väl valda ledtrådar droppas här och var under filmens gång, men vid något skede - och det är svårt att sätta fingret på när - växlar det hela form från en fantasieggande story om vad Adam Lang döljer till en snårig, föga övertygande konspirationsteori. Faktum är att jag sällan har bevittnat en så bakvänd och underväldigande avrundning på en thriller som denna. För många frågor lämnas obesvarade, och de ledtrådar jag har bjudits på fram till denna punkt visar sig egentligen inte leda någonstans. Jag måste nästan fråga mig huruvida de bara inkluderades i filmen som utfyllnad - jag har svårt att se vilken annan funktion de kan tänkas fylla.

Det smärtar mig också att medge att Ewan McGregor, en skådespelare jag uppskattar mycket, gör en av sina tveklöst sämsta insatser i The Ghost Writer. Tyvärr är han inte den enda vars rollframställning gör ett mycket otillfredsställande intryck. Denna farsot av nonchalans sprider sig till de övriga skådespelarna och gör det hela än mer underväldigande än det redan är. Det är svårt för mig att uppamma någon sorts känsla för händelseutvecklingen när inte ens karaktärerna själva tycks göra det. Med undantag för Olivia Williams och Tom Wilkinson, i en beklagligt liten roll, tycks samtliga skådespelare ligga på latsidan.

Så jag vet inte varför det gick snett här - men snett gick det utan tvekan. Det ofördelaktiga intrycket av denna film som en hårresande klumpigt berättad historia förstärks allt mer ända fram till den allra sista scenen som verkar ha tagits rakt ur luften. Bättre lycka nästa gång, Polanski.

Tyckte den verkade riktigt spännande i trailern, men så bra var den inte. Mestadels seg och den kom aldrig riktigt igång.

Min helhetsuppfattning av filmen är att man inte riktigt fattar vad som pågår på duken, men ändå sitter fängslad och undrar hur allt förklaras på slutet. Vilket det gör, till viss del. Jag älskar oförutsägbara slut och det fanns! Rekommenderas om man gillar mystiska thrillers med lågt tempo.

En 3 som film, i sin egen genre och som underhållning.

Kan inte ge mer i betyg. Bitvis småseg, mer brittisk än amerikansk. Vill flörta med äldre spionfilmer och musiken lyckas, men inte mer. Varför? För många lösa trådar och obesvarade frågor! Och i slutet sitter man och funderar: OK... (köper det) men varför??
Trailern lovar mer än vad filmen håller. Förstår ej hur den kan vara så hyllad som den är (Metascore: 77/100 samt 7.2/10).

Frida_OSX

spännande, intressant, kan bli en aning långsam emellan åt men inget som stör. Slutet var, ja, inte riktigt tillfredställande men endå bra

Kan inte säga annat än att Dront25 tog orden ur min mun.

Dock lite väl seg nog för att få ett högre betyg. Sevärd för en kväll, klar tvåa!

The Ghost Writer är en film som bjuder på flera kusliga och spännande scener. Te.x huset på stranden där det ständigt blåser och är dåligt väder är mycket kusliga. Kul att se Brosnan som arrogant premiärminister.

Biopremiär: 2010-04-16