District 9

Handling: En utomjordisk ras tvingas bo i slummen på Jorden. Militären vill veta hemligheten bakom deras vapen, men när en säkerhetsagent utsätts för ett okänt kemiskt vapen så förändras hela situationen och District 9 blir en krigszon.

År: 2009

Sharlto Copley
Jason Cope

Copyright TriStar Pictures

Rymdis

Mycket bra! Inte ens de larviga actionscenerna under andra halvan av filmen kunde förstöra upplevelsen!

kaj08

Den här filmen börjar lite hackigt och man tror att hela filmen är uppbyggd som en påhittad dokumentär. Fast allt eftersom filmen fortlöper så blir den allt mer intressant. Vi får följa huvudpersonen, Wikus, som har fått i uppdrag att förflytta 1 miljon aliens, som har blivit placerade i ett område som kallas district 9. Upplägget är rätt smart, och det finns utrymme för massvis med samhällskritik i den här filmen.

Jag gillar sådana här science-fiction filmer som dels har en spännande handling samtidigt som de har ett oerhört viktigt budskap. Det finns paralleller till Apornas planet (originalet) samt Mannen från mars (originalet), även om de inte lyckas riktigt lika bra i den här filmen.

En klart sevärd film som både är spännande samt har ett tänkvärt budskap. Det som stör lite är en del ologiska saker, samt en hel del stereotypa karaktärer bland de inblandade personerna. Betyget blir ändå en klar 4-a.

Nefern

Det var mycket länge sen jag satt fastnaglad framför en film på bio utan att notera alla snaskande, prasslande och pratande människor omkring mig under två timmars tid. Riktigt schysst underhållning och kul sätt att leka med vem man egentligen ska ha sympati för. Dessutom snygg och verklighetstrogen. Stark fyra!

Jag vet att många ger bra betyg men jag kan inte ge mer än 3. Största orsaken är att dom första 20 minuterna har dom gjort som en dokumentär med en simpel handkamera. Dom har experimenterat igen med filmningen. Lite som i Ang Lees hulken. Dom ska pröva något nytt. Början var så tråkig att jag verkligen fick kämpa mig igenom dom första 20 minuterna. Det var nära att jag inte såg filmen alls. Men när filmen väl satte igång efter 20 minuter så va den väldigt bra. Var dock mycket grymhet och lidande i filmen. Den visade människor som empatilösa monster. Huvudrollen var nästan värst. Han gjorde många omoraliska elaka saker. Dom dom enda som framstod snälla och moraliska var utomjordingarna. Men det var en spännande film och den var underhållande att se.

Rymdis

en riktigt bra film , tycker dock att den kunde vara längre !

soccer_4ever

Jaaa! seeg, seeeg början. Men fan eller! District nine börjar segt, men sen, sen kommer det hela! Riktigt bra film, underhållande! Ett utav de få bästa science fiction filmer! och sympatin!? Ja vem, människan eller de så kallade "Aliens":en? En stark fyra!!

KarinLovisa

stör mig på att den är rasistisk och att det är med noll kvinnor (förutom ängeln till hustru). kunde varit mer än okej.

Riktigt lång och tråkig inledning men jag tycker att filmen tillslut når upp till en relativt bra nivå, men tyvärr har då halva filmen gått till spillo.

Fluffytush

Lite velig valig angående denna film. Men den är helt ok.

Biopremiär: 2009-08-28