Rocky Horror Picture Show, The

Musikal:

Musikal:
3,7

Handling: Det unga paret Janet och Brad kör vilse i regnet. De söker hjälp hos en galen forskare, Frank-N-Furter, i hans slott. Frank har byggt den perfekta mannen och slottet är fyllt av underliga och bisarra typer som dyrkar sin mästare. Brad och Janet blir tvungna att undersöka sin egen sexualitet när den sinnliga forskaren förlöser deras innersta lustar.

År: 1975
Regissör: Jim Sharman
Originaltitel: The Rocky Horror Picture Show
Ursprungsland: Storbritannien, USA

Hilary Labow
Perry Bedden
Christopher Biggins

Copyright Twentieth Century Fox

Riktig härlig film som underhåller speltiden ut. Bissar humor och väldigt befriande oseriös på något sätt. Dock finns det en del seriösa anspelningar verkar det som när man tittar lite närmare. Musiken är även helt underbar och det är verkligen kul att se samtliga skådisar i minst sagt originella roller.

kaj08

En helt klart annorlunda musikal. Filmen börjar intresant med ett nyförälskat par som åker fel i regnovädret. De tar sig till närmaste hus, som visar sig vara ett besynnerligt litet slott. Väl inne i slottet händer de mest underliga sakerna, och bara fantasin sätter stopp på vad som kan vara möjligt.

Musiken är fantastiskt bra, och upplägget är intressant. Tyvärr falerar det hela lite eftersom handlingen är oerhört tunn. Det finns dock flera roliga anknytningar till andra filmer som de ibland gör satir över. Andra saker bara finns med som en bonus.

Det är även kul att se Susan Sarandon i en av sina första filmroller. Hennes insats är väl ingen höjdare, även om hon gör en godkänd insats.

En kul film om kunde blivit riktigt bra. Nu landar betyget på en stabil 3-a.

Isabellet

Jag blir nästan besviken över mig själv att jag inte har upptäckt detta mästerverk tidigare? kanske var det menat att jag skulle se den nyligen. Jag har inte kunnat släppa tanken om filmen de senaste veckorna. Soundtracket spelas varmt i mina hörlurar hela dagarna i princip. Jag gillar att den är så flippad, annorlunda och med en fantastisk humor. Tim Curry är helt klockren i sin insats, och jag kan inte låta bli att tycka han är sjukt sexig, det är något som inte kan förklaras. Han tar nog många med storm som ser denna filmen, tjej som kille.

Har man inte sett denna, rekommenderar jag den verkligen. Att den är inspelad på 70-talet gör den bara så sjukt episk. Hade den kommit idag hade det nog inte varit någon större uppståndelse.

Isabellet

kaj08

En kul film om kunde blivit riktigt bra. Nu landar betyget på en stabil 3-a.

Underlig må jag säga, blandning av vansinne och galenskap med musik som även får mig att hoppa till vänster och med mina händer på höfterna ta en sväng om i rummet. Vanvettet vet inte sina gränser och jag vet inte om det går att stoppa denna berättelse, det finns varken rimlighet eller ranson, inte alltid till sin egen nytta och skådespelet blir så uselt ibland att jag gapskrattar åt denna saliga blandning från toppen där Tim Curry är kung med följeslagare i form av Patricia Quinn och Nell Campbell till botten som fylls av ”hunken” Peter Hinwood. Sarandon vet jag inte, det är inte fel men ibland undrar jag om de sagt åt henne att vara så dramatiskt och överdrivet fjantig för jag tycker det bara är passande dåligt men det stör mig inte. Detsamma gäller Bostwick med sina grymma handslag och glasögon som tar mer plats än bilen som är fast i skogen. Kult kan jag förstå och det är en härlig film som blandar våld med svängig musik och skratt, i slutändan funkar det!

IDie

Den här filmen är väldigt konstig, men det hindrar inte mig från att sjunga med i låtarna =D

Halloween_fan

Nae, alltså, jag kan ju inte göra annat än hålla med alla er andra som betygsätter filmen!

Musiken är kanonbra, skådespelarna är skitroliga, storyn i sig är "hilarious", och det beroendeframkallande i filmen gör den bara ännu bättre!

Rocky horror picture show är en rejäl kultfilm!

LittleDeadGirl

Hur kan en film vara såhär bra?! Man faller pladask för den direkt. Tim är ju helt fenomenal i rollen som Frank N Furter i filmen! Ja...alla är som skapta för sina roller i denna musikal. Man kan ju säga att Richard O Brian har sin helt egna stil. Det är kul att se honom i rollen som Riff-Raff. Låtarna får vem som hekst att dansa, och handlingen är...vad ska man säga...speciell, men underbar! ÄLSKAR Rocky Horror!!

Fortini

den är fan guld värd

Chockbehandling (1981)
Rocky Horror Picture Show, The (2016)