Precious

Handling: Precious är en överviktig tonåring som bor i Harlem. Hon har misshandlats av sin mor och våldtagits av sin far och är nu gravid med sitt andra barn. Hon inbjuds att delta i en specialskola där hon får lära sig att skriva och läsa för att få sitt liv på rätt köl.

År: 2009
Angelic Zambrana
Nia Fraser

Copyright Noble Entertainment

iresha

Får en att inse hur bra man faktiskt har det.. Man ska inte klaga !

Regin funkar inte för mig. Det är för rått och grått. Jag fastnar inte i historien som jag skulle viljat för det är ju en väldigt gripande berättelse.

Milla86

En riktigt hemsk historia. Det är himla tur att den inte är baserad på en verklig händelse, för då hade det varit riktigt vidrigt.

Det är ändå helt otroligt att stackars Precious växer upp till att bli en ganska normal människa, efter all skit hon har fått utstå under uppväxten. Hennes kärlek till sina egna barn är så stark och det är nog en av anledningarna till att man sympatiserar med henne.

Bra att de tagit med helt okända skådespelare för att göra berättelsen mer trovärdig, trots att Mariah Carey skymtar fram som en osminkad socialarbetare.

En absolut sevärd film, som jag hade suktat efter länge innan jag fick möjligheten att se den. Lite händelselös emellanåt, men i det stora hela en kanonfilm.

Savannah

OS i elände? Ja. Mycket bra skådespelarinsatser och en trovärdighet som gör filmen känslomässigt påfrestande att se. Mariah Carey är också hon mycket bra som "frumpy" socialarbetare. SE DEN!

Regndroppe

En väldigt gripande film!
Otroligt bra skådespeleri av Mo'Nique som Precious mamma!
Den fick mig att inse hur bra jag egentligen har det. Ingen pappa som våldtar en och ingen mamma som slänger tv-apparater på en.

En svag -4 som film i sig, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Life is hard. Life is short. Life is painful. Life is rich. Life is... Precious.

Betyget måste bara sluta på en svag 4, mindre bara FÅR man inte ge. Detta är en på samma gång stark men obehaglig film, nyttig att se - en väckarklocka på ett sätt. Det finns verkligen alltid, alltid dem som har det sämre än en själv!
Framförallt är den bra för att den inte följer mallarna, inte är förutsägbar och har i en del scener oerhört bra skådespelarprestationer, främst av Gabourey Sidibe som gör Precious själv och av hennes mamma Mary som spelas av Mo'Nique. Grymt va snygg (och bra) hon e Paula Patton (Déjà vu)!
Detta hamnar inte i min DVD-samling då detta räcker med att se en gång av flera anledningar. Sådan misär - nej, tack. Något för lång och lite seg - klipp mer! Märks att det inte är en erfaren regissör (andra filmen är detta). Det är trots detta en kraftfull och känslofylld historia full av hopp och optimism. Oprah Winfrey uttrycker sig bra om filmen i sin kommentar här nedan... *.

Trivia: Shot in only five weeks. / Over 400 girls were interviewed from across the country for the part of Precious / * Oprah Winfrey said that when she saw the movie, it "split [her] open", and that she immediately called Tyler Perry who gave her Lee Daniels' number, so that she could call him and tell him she would do anything to promote the film. When she called him, he was onstage getting an award at the Sundance Film Festival. Oprah later stated that this film was why "we make movies", and that she thought people might not "enjoy", but would "appreciate this experience".

oerhört stark film. ger många tankar om livet att alla kanske inte har de lika bra som en del. Tycker verkligen om sådana här filmer.

Biopremiär: 2010-01-29