Ip Man

Biografi:

Biografi:

Handling: Historien om mästaren Yip Man som först lärde ut Wing Chun till allmänheten och som lärde upp Bruce Lee.

År: 2008

You-Nam Wong
Chen Zhi Hui
Bruce Blain
Calvin Cheng Ka-Sing

En modern action från Hongkong som utspelas i slutet av 30-talet. Visserligen är detta en film om kung fu, men precis som med så många andra liknande filmer tycker jag att handlingen offras för mycket till förmån för kampsporten. Det gör att filmen är väldigt lik många andra filmer.

movie-king

otroligt bra film!

BlackHawk

helt galen film. Rolig, dramatisk och sorglig på en och samma gång.

Inget annat betyg än klar 5 förtjänar denna film.

en mycket bra film och stark. Helt klart sevärd

Hook

Action laddat drama om en av Kinas stora moderna hjältar.
Mäster Yip Man (Donnie Yen) lever sitt liv i lyck tills den dag Japan invaderad Kinas kuststäder och Yip och hans familj hamnar i förtryck och fattigdom som så många andra.

Filmen skildrar den tid då Yip Man var som mäktigast i sin stad och hade ett gott ryckta att ha en stor godhjärtad själ. Han tar emot slag och slår allrig någon. Filmen skildrar också hans återhämnting av att ha blivit förföljd av den Japanska arméen och arbetat i kol gruvor. Donnie Yen gör en av sina bästa roller och för dem som inte känner igen honom så spelar han bland annat skurkar i "Shanghai Knights" och "Blade II".

Jag upptäcte Donnie i filmen Wing Chun och har sedan dess försökt se alla filmer med honom han är en egen person inte lika känd som Jackie Chan eller Jet Li utan har sin egen framgång i filmer som just den här. Regin är väldigt bra, det som får filmen att tappa i värde är storyn, man får inte veta mycket om huvudpersonens ungdom eller familj i stort vilket kanske skulle sympatisera mer med karaktären att känna till kärnan men men.

Yip Man är ett drama direkt från Kinesiska dramaskolan det är kung fu och tårar samt spännande miljöer och historier referenser som får en att fantisera om hur det skulle vara ifall Finland eller Danmark okuperade Sverige.

Story: 3-
Skådespelare: 3+
Regi: 4-

Helhet: 3+

Filmpunkten-id: 21943

Legend Is Born: Ip Man, The (2010)
Ip Man 2 (2010)
Ip Man: The Final Fight (2013)
Ip Man 3 (2016)
Ip Man 4 (2018)