Örnen har landat

Krig:

Krig:

Handling: Under ett stormöte i Berlin framläggs en djärv idé som ska kunna förändra hela världskrigets utgång. Man ska kidnappa Winston Churchill! Via sina infiltratörer har man nämligen fått reda på att premiärministern ska tillbringa en helg i den engelska kustbyn Norfolk – utan bevakning. Hitler gillar idén och beordrar Himmler att sätta planen i verket.
Den sjätte november landar en trupp fallskärmsjägare på brittisk mark, anförda av överste Steiner, i falska uniformer. Ett kort meddelande skickas till Himmler: ”Örnen har landat!”. Andra världskrigets mest våghalsiga uppdrag har just inletts…

År: 1976
Regissör: John Sturges
Originaltitel: The Eagle Has Landed
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 02:15, 02:25 (Extended version)
Ingår i tema: Andra Världskriget

Treat Williams
Larry Hagman
Alexei Jawdokimov
Richard Wren

Det här var för mig en överraskande underhållande film om andra världskriget. Inte för att den är trovärdig eller särskilt välgjord, utan för att den är småkomisk. Jag vet, det här är inte avsett att vara en komedi, men kom igen: erkänn att Robert Duvall som engelsktalande tysk nazist med lapp för ögat låter ganska kul. Dessutom en hyfsat intressant historia även om den hade kunnat kortas ned något. "J.R. Ewing" från Dallas som klantig överste är roligast.

Robert_Eriksson

En spännande, intressant och bra film. Som så ofta när det handlar om krigsfilmer är språket ett problem, då det hela inte känns lika verklighetstroget när människorna inte talar sitt modersmål. Michael Caine och Donald Sutherland är två favoriter. Ett måste för alla som gillar krigsfilmer!

Väldigt stark trea till en film som var bättre än jag trodde. Filmen är en ärlig skildring av händelsen där tyskarna inte svartmålas utan istället fyller den "identitet" som amerikanska soldater bruka ha i Hollywood-filmer. Det är ett stort plus att man kan känna sympatier för alla sidor och att det saknas en tydlig "ond" sida. Skådespeleriet är väldigt bra och handlingen är trovärdig.

Däremot så har man slängt in ett krystat kärleksdrama för att nå ut till den kvinliga publiken samt några andra mindre försäljningsknep som är en nagel i ögat, men i övrigt är filmen väldigt spännande (om än lite seg i början) och sevärd. Kanske t.o.m. höjer betyget efter lite eftertanke.

klicket

En spännande film! Skådisarna gör ett bra jobb och handlingen håller bra, men något saknas för att jag skall ge den en 5:a.

Ibland en mycket spännande film.
De sista 20 minutrarna var mycket laddade.

Metall-Gutten

Som alla andra säger: Synd att de inte talar modersmålet...

Annars mycket bra film (förmodligen den näst bästa, gamla krigsfilmen efter Örnnästet). Mycket bra skådespelare och manus. Bra slut!

ronja

Ett mästerverk- jag gillar den här filmen, den måste ses av alla. Dondald Sutherland är mästerlig... helt enkelt kungen bland skådespelare, men just den här filmen är ett historiskt mästervärk, enligt min åsikt.

Raceai

Och så har vi det där med modersmålet igen då.. :/

Filmen är både i färg och svartvit