Lolita

Handling: Regissören Adrian Lynes filmversion av Vladimir Nabokovs roman "Lolita", som också filmades 1962 av Stanley Kubrick.

Lolita, som väcker starka känslor hos professor Humbert Humbert, påminner om en flicka han i ungdomen var kär i. För att komma henne nära gifter han sig med hennes mamma. Det får katastrofala följder.

År: 1997

Michael Goodwin
Angela Paton
Ben Silverstone
Emma Griffiths Malin

Dominique Swain är helt oemotståndlig och Irons porträtt av Humbert är så sorgligt att det nästan gör ont när man ser honom. Lyne gör filmen så bra att trots det tabubelagda ämnet så kan man inte annat än fascineras av Nabokovs berättelse. Det är i grund och botten en av de mest tragiska dramor om kärlek jag sett. Ett mästerverk!

Fin musik av Ennio Morricone och vacker när man låtit filmen sjunka in, men något lång och småseg stundtals. Jag har klassiska boken av Nabokov, men har ännu ej läst den! Törstar nu efter 1962-versionen av Kubrick, trots att denna följer förlagan bättre. Dominique Swain är riktigt bra, är 17 år men spelar 14.

OKej om man säger såhär filmen är ganska anorlunda, om jag läst boken så hade jag nog kanske förståt syftet med filmen och boken " om jag skulle ha läst den"men filmen förmedlar inte det till mig , så vad kan det vara?jag har ingen aning.
1 pluss för skådespelarna.

ToxicAvenger

Värdig remake av Kubricks mästerverk.

Nefern

Riktigt dålig om man jämför med Kubricks Lolita. Tråkig, oengagerande och dålig dialog. På något sätt kändes den bara så krystad och slemmig också, vilket ju iofs är meningen om man tänker på handlingen, men jag tycker inte att denna version av Lolita riktigt fick fram att Herbert faktiskt var ett typ av offer, han med. Man hatade honom bara från början till slut, då man sett honom i äckliga peddoscener med Lolita.

Lolita (1962)