Buried

Handling: Paul Conroy (Ryan Reynolds) är amerikan och jobbar i Irak som kontrakterad lastbilschaufför. Under en attack mot hans bilkonvoj kidnappas han och begravs levande i en träkista i väntan på att kidnapparna ska få ut en lösensumma för honom. Med sig i kistan har han en Zippotändare och en mobiltelefon med låg batterinivå. Vi får följa Pauls desperata försök att få kontakt med omvärlden och ta sig ur sin klaustrofobiska dödsfälla. Det finns begränsat med syre, men obegränsat med panik...

År: 2010
Regissör: Rodrigo Cortés
Originaltitel: Buried
Ursprungsland: USA, Spanien, Frankrike
Ryan Reynolds
Ivana Miño

Copyright Scanbox

Mycket fängslande film! Att filmen endast filmas i en kista, men ändå gör att man aldrig tröttnar är bra gjort. Bra skådespeleri där man själv kan känna vilken känsla han får utstå.

Nikita

Denna film kommer jag aldrig att se igen, det är då ett som är säkert!
En rulle som endast utspelar sej inuti en kista, kan inte vara annat än tråkig och dålig.
Eventuellt vinner den lite på hur den slutar.

Ganska bra genom hela filmen, men mot slutet börjar allt kännas ganska enformigt. Men det blir ändå spännande i och med att man inte vet vilka man kan lita på och hur det kommer sluta. Tyvärr gillade jag inte slutet.

En elloge för att man lyckats framställa en historia som uteslutet utspelar sig i en låda, utan att man för den sakens skull stänger av filmen av ren uttråkning! Men historien är ändå rätt oengagerande och faktiskt inte allt för spenande heller. Slutet kan ju också diskuteras.

Jag var mycket intresserad av att se Reynolds i den här filmen, även om jag hade vissa reservationer för med vilken träffsäkerhet regissören Rodrigo Cortés skulle porträttera huvudpersonens fasansfulla situation utan att det hela skulle bli långrandigt. Och samtidigt som Buried (2010) trevar åt det hållet här och var, och gör vissa plothål irriterande uppenbara som ett tafatt försök att dra ut på spänningen, är detta överlag en mycket sevärd thriller. Med ett imponerande bildspråk och innovativa kameravinklar skapas en kvävande klaustrofobisk bild av en man som kämpar för sitt liv med liten till obefintlig assistans från omvärlden. I samma takt som Pauls desperation och paranoia ökar så ökar även min - jag vet inte vem han kan lita på, är vaksam på dubbelspel och rasar angående den motbjudande byråkrati som fungerar som motpunkt till huvudpersonens fullständiga sammanbrott.

Alla grepp i Buried är visserligen inte så nyskapande, först och främst den grundläggande premissen som har setts förr, men fastän vissa element är förväntade förlorar de aldrig sin känslomässiga effekt. Bara de allra sista, bittra minuterna träffar mig som ett knytnävsslag, och fastän jag anade vad som skulle ske utgjorde de en perfekt, grym, förkrossande avrundning på denna effektfulla thriller.

En spännande och nervkittlande film. Räcker dock med att se en gång. Svag trea.

Klaustrofobi tycks vara ett ämne som filmskapare gillar att leka med. Ta exempelvis ubåtsklassikern ”Das Boot” eller David Finchers ”Panic room”. Buried kör med samma koncept – fast i en något uppgraderad form, som lyckas fängsla mig nästan hela tiden ut.

Ryan Reynolds spelar en lastbilschaufför i krigets Irak. Han vaknar plötsligt upp och inser att han är inlåst i en försluten trälåda under marken. Han har tre timmar kvar innan syret tar slut och de enda hjälpmedlen som finns för att ta sig ut är en mobiltelefon och en cigarettändare.

Reynolds kör en enmansshow rakt igenom och har gör det med bravur. Man kan nästan ta på den panik och ångest som hans karaktär utstrålar. Att hela filmen utspelas i en låda känns som ett ganska fräscht och obeprövat koncept. Det verkar som att filmmakarna vill ta känslan av klaustrofobi till en högre nivå.

Men efter en timme kan jag inte - hur mycket jag än försöker hindra den lilla känslan av enformighet att bryta ut. Jag sitter och skruvar på mig och kollar lite på klockan.

Detta får dock ses som en tämligen liten brist i en film som väl förvaltar den ruskiga känslan av instängdhet och panik, och slutet bjuder på en rejäl överraskning…

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: 170,000 SQ miles of desert. 90 minutes of Oxygen. No way out. / Paul Conroy Isn't Ready To Die.

Buried var överraskande snillrik, utspelas i kista _hela_ filmen (!). Skickligt hantverk att bygga spänning _hela_ tiden. Häftig idé också på det sättet att bara en skådis är med och _syns_ bara, resten hörs ju bara. Också intressant att det då och då är helmörkt i kistan, så klart (t ex. då tändaren släcks), vilket gör att man i biosalongen bara hör den utsattes andningar, stönanden, prat och tankar för sig själv.
Ej vanligt "amerikanskt" slut, dock ej helt otänkbart att själv gissa sig till, men faktumet höjer filmen ett snäpp.
Filmen nja, hamnar nog inte i filmsamlingen, men det av skälet att detta är den typen av film som man ser kanske 1-2 ggr i sitt liv max.

Trivia: Samantha Mathis, who plays Paul Conroy's wife, previously starred in a film where she is buried alive, called En grav för Julie (1990).

Biopremiär: 2010-10-08