Serious Man, A

Handling: Den judiske professorn Larry Gopnik börjar grubbla över existentiella frågor när han får reda på att hans fru vill skiljas ifrån honom. Hans barn stjäl också pengar ifrån honom, hans son för att köpa marijuana, hans dotter för att finansiera en skönhetsoperation.

År: 2009
Sari Lennick
Aaron Wolff

Copyright AB Svensk Filmindustri

Nefern

Vissa scener är så snygga så jag nästan tuppade av och jag älskar Jefferson Airplane-soundtracket, vilket ökade mitt antiklimax ytterligare när jag insåg att säcken aldrig skulle knytas ihop - det var inte målet för skaparna. Jag skulle beskriva denna mer som ett collage där varje enskild del är genialisk men helheten gör att delarna inte framträder utan snarare mixas ihop till en halvbra historia.

shabailies

En helt ok Coenrulle med samma underfundiga humor som man är van vid, jag har sett den många gånger och blir lite mer förvirrad var gång precis som jag tror att Coens vill att man skall bli.
Bra `typer`som vanligt ex frun och hennes älskare.

Gillade humorn och dialogen men historien begrep jag inte riktigt, antingen det, eller så var den för uppenbar för min smak.

lindajjj

Det blir en svag fyra. Jag hade dock förväntat mig mycket mer. Huvudrollsinnehavaren fungerar inte riktigt.

Nefern

Evenstar_92

En sådan komplex och intressant film.
Man klurar väldigt mycket, och jag förstår fortfarande inte början. Men vidare, riktigt rå humor, bra skådespeleri och fin scenografi.
Sedan satt jag och grubblade och var frustrerad över slutet i flera timmar. Men så kom jag på slutet (som jag tror att de menade då), och småskrattade för mig själv.

Samtidigt är den en väldigt typisk "Oscar film" och det är inte en film man klarar av att titta många gånger, för den är så pass djup. Jag tycker om "grubblar filmer", men ibland blir de också för mycket, vilket den här kan ha fått ett stäng av.
3,5/5

En ganska skön svart komedi, som bjuder på flera fyndiga och roliga scener, men även flera ganska underliga och tråkiga sekvenser. Tycker den är något ojämn.

Biopremiär: 2009-12-25