Ladyhawke

Handling: Tjuven Phillipe (Broderick) flyr från det kraftigt bevakade Aquila, och möter en man vid namn Navarre (Hauer), och hans hök. Navarre, som är föredetta kapten av Aquilas garde, och hans hök har en förbannelse över sig från biskopen av Aquila. Höken är egentligen Navarres älskade Isabeau (Pfeiffer) på dagen, och Navarre är en varg om natten. I gryning och skymning kan de kort vara man och kvinna, men inte vidröra varandra.

År: 1985
Massimo Sarchielli
Nicolina Papetti
Russell Kase

starchild

En fantastisk fantasyfilm med Michelle Pfeiffer och Rutger Hauer i huvudrollerna. De spelar en riddare och hans dam med en förbannelse vilande över sig.

miffo

Filmen börjar i ett fängelse där Philippe Gaston, eller Mouse som han kallar sig lyckas fly. I något av ett övermod dock, blir han nästan tillfångatagen igen, om det inte vore för den före detta arme kaptenen Navarre som bryter in så att Mouse lyckas komma udan. Trogen sin nya befriare, följer han efter Navarre, och får lära sig historien om den falk som alltid förljer honom, och vem det är egentligen.

Det är väldigt få filmer dom jag uttrycker mig om som Magiska, men det här är verkligen en av dom. Skådepeleriet är i toppnivå, det visuella även så, och historien är en som binder en. Rutger Hauer och Michelle Pfeiffer spelar här den mest romaniska berättelsen jag har sett på film, och med Matthew Brodericks karaktär som limmet mellan dom utgör dom en trio som jag har väldigt svårt att glömma. På tal om skådespelarna så är nog Michelle Pfeiffer i den här filmen något av ett under att lägga ögonen på dessutom. Jag skulle inte ha några problem att se hennes karaktär som Venus stigandes upp ur snäckskalet i Botticelli's klassiska målning.

Om det är något som drar ner betyget så är det musiken, och det har filmen fått väldigt mycket kritik för. Musiken är typisk populistisk 80-tals synth av Vangelis. Medans musiken ibland stör inlevelsen i filmen så har den sin charm, men jag har full förståelse för yngre personer som inte växte upp med musiken, att den kan verka otroligt cheesy och dålig, men jag kan inte klaga mycket på den. Jag rockar fortfarande loss på hårdrock från samma era, och inte så annorlunda i val av instrument.

Sammanlagt skulle jag vilja säga, ha förståelse för musiken. Dom visste inte bättre :). Om du kan bortse från det så är det här en film att se, njuta av och sällan glömma.

Riktigt bra story. Spänning hela tiden och bra skådespeleri helt klart. Men varför denna 80-tals musik som absolut inte passar in i filmens utspelningsår.

Therold

Kombination av fantasy och någon form av historiskt korrekt utspelningsmiljö. Ljudet är av usel kvalité, dundrande 80-tals melodier som är både nostalgi som en smula pinsamt. Storyn är hur bra som helst i sin enkelhet. Matthew Broderick som tjuv är lite så där, jag har svårt för pladdriga clowner som egentligen bara tar plats. Michelle Pfeiffer och Rutger Hauer gör stabila roller. Helhetsmässigt är det en bra film, jämn utan några som helst höjdpunkter. Mmm, låter som en 3:a det.

En klar -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: CURSED FOR ETERNITY...No force in Heaven will release them. No power on Earth can save them. [UK Theatrical] / A Magical Mystical Adventure.

En spännande söndagsmatinéfilm full av äventyr som man lätt från början tror är en fantasy-film. Något lång, seg stundtals.
Vacker musik (temat), men mindre lyckad musik (soundtracket) á la syntig 1980-tals-TV-boombasm eftersom det är en medeltida historia vi ser.
Nominerades till 2 Oscar för något oväntat nog som Bästa Ljud och Bästa Ljudklippning, inte Foto som jag trodde, vilket ju stundtals var bedårande vackert. Häftiga miljöer likaså.
Annorlunda att se Hauer i en "positiv" roll, men han gör sin sak bra. Likaså Pfeiffer och Broderick, även om det inte krävs mycket för dessa rollkaraktärer. Kul med en ung Molina i en tidig roll.
Är ej uppväxt med denna, utan såg den nyligen (20071102), så därför känns nostalgin inte så stark - den hamnar nog i filmsamlingen, OCH... vid omtitt 4 år senare är filmen klart bra med positiv betoning.

Trivia: Warner Brothers falsely marketed the movie as being based on a true medieval legend. Edward Khmara took the issue to the Writers Guild Association and was awarded a cash settlement from Warners, but the medieval legend claim wasn't dropped. / Richard Donner originally wanted to cast Rutger Hauer as the evil captain of the guard while casting a younger actor, Kurt Russell, as Navarre. Hauer wasn't interested in that role, but expressed interest in playing Navarre. When Russell dropped out a few days before principal photography began, the part was handed to Hauer. / The breed of horse that Navarre rides is a Friesian stallion that originated in the Netherlands, Rutger Hauer's native country. The breed was popular among medieval knights.

BeckyLou

Jag gillar den här filmen, var en av mina favoriter när jag var liten. Om man bortser fran det fruktansvärda synthsoundtracket är detta en gammal hederlig äventyrsfilm med en vacker kärlekssaga. Broderick är bra ocksa i en tidig roll.
Sevärd!

L Boom

Ahh... Rutger Hauer - värdens hårdaste b-filmsskådis ska rädda dagen och lösa sin flickvän och sig själv från den fasansfulla förtrollningen. Till sin hjälp har han Matthew Broderick som sidekick - som är mycket kortare och klenare vilket gör att vår hjälte kan känna sig säker i sin manlighet...

En fantasyfilm av den gamla skolan med andra ord där det goda och det onda drabbar samman. Den är dessutom överraskande rolig och vacker, samt har en regissör som vågar dra ut på bilder och stämningar och inte känner sig tvingad att fylla varenda ruta med action. En skön film.