Snabba Cash

Handling: Johan "JW" Westlund lever dubbelliv som stekare på de hetaste inneställena kring Stureplan. När han förälskar sig i överklasstjejen Sophie lockas han in en värld av organiserad brottslighet. Jorge gör en osannolik rymning från fängelset och är på flykt från både polisen och den jugoslaviska maffian. Hans plan; göra en sista koksleverans och sedan lämna landet för gott. Mrado - brutal indrivare inom den jugoslaviska maffian är i konflikt med bossen Radovan. Han får i uppdrag att hitta Jorge, men tvingas samtidigt ta hand om sin 5-åriga dotter.

"Snabba Cash" är en realistisk thriller regisserad av Daniel Espinosa, baserad på Jens Lapidus succéroman.

År: 2010
Annika Ryberg Whittembury
Dejan Cukic

Copyright Nordisk Film

anddav507

Varför var de tvugna att förstöra en fantastisk bok?!

Man hat hållt ute med så himla mycket från boken, så filmen blir helt osammanhängande.
Skådespelarna snackar en slags "brat-dialekt", som är så överdriven att man bara vill garva åt eländet!
Den enda behållningen i filmen är, jaa, vad är det egentligen?
Jag tycker väl att skådespelarna var helt okej..
etta eller tvåa?
Uselt manus, förvirrande inledning, överspel från flera i esemblen..
Det får bli en svag tvåa.

Milla86

Tyvärr en riktigt besvikelse och det är synd när boken är så bra. Jag har läst boken innan, men tyckte ändå att det var svårt att hänga med i filmens handling.

Joel Kinnaman är riktigt snygg att titta på, men tyvärr kan han inte ensam göra filmen bra när resten av skådespelarna är riktigt dåliga, ljudet katastrofalt och kameramannen ska vi inte ens tala om.

Jag hade velat se mer av skillnaden mellan rikemanslivet och kokainträsket. Läs boken i stället. Den ger en mycket trevligare upplevelse. Filmen var inte ens värd att betala biopengar för.

Det finns både för och nackdelar med att ha läst boken innan man ser filmen. Har man inte läst den så har man nog inte lika höga förväntningar som om man har läst den, men det blir nog svårare att hänga med i handlingen. Har man läst boken innan man ser filmen så har man nog för stora förväntningar och blir besviken. Detta blev jag.

Tror att boken hade blivit bättre som tv-serie i 8 1-timmarsavsnitt istället för en film på två timmar. Ca 70-80 % av allt som händer i boken finns inte med i filmen och man hinner aldrig lära känna alla personer när man ser filmen. Eftersom det mesta i boken är viktigt för handlingen så borde det vara så även i filmen. Men här har man alltså sållat friskt med sånt som anses oviktigt. Nej, rätt så besviken blev man av denna. Jämför man den med boken är den inte så bra, men om man jämför den med andra, liknande filmer så håller den måttet. Det blir en 3:a till denna.

Zebulon

Det var en massa snack om denna men vilken besvikelse den var.

Sofia92

Ett ganska bra försök att göra film på en bra bok.
Skådespelet är bra, speciellt från Kinnamans sida, och man har lyckats fånga den där spänningen man vill ha. Synd bara att så mycket från boken fattades. Hur kunde hela historien om Camilla utelämnas? Väldigt stor miss! Att karaktärernas personligheter var så annorlunda jämfört med boken var också trist. Det fanns riktigt fina bitar i boken där man lärde känna karaktärerna på ett väldigt bra sätt, men här blev det knappt att man hann bekanta sig med personerna. De var inte sig lika alls, vilket gjorde att filmen fick en helt annan vinkling. Tyckte boken var mycket mer träffsäker då den nådde ett djupare plan, som tyvärr inte filmen når.

torulf

Filmen är en trea. Men mixningen av ljudet är så kasst att jag är tvungen att sätta en två på helheten. Säkert 10% av dialogen försvinner. Musik och effekter är så höga att man är tvungen att dra ner ljudet, och när talet kommer så hör man inte. Ibland är effektmusiken så hög att den överröstar talet. Skådespelet är bra, ibland lysande. Man förstår att Hollywood skrivit kontrakt... Men fotot kommer inte att få något kontrakt, tror jag. Motljus och skakiga kameror - hallå det är inte semesterfoton jag köpt utan en spelfilm. Trots att jag är less på alla skildringar av organiserad brottslighet är manus bra. Finns det någon som inte sett eller läst någon av Svensk maffia, Dödens änglar, Snabba Cash o dyl. Det ligger i tiden så att säga. 70-talet var utsvängda jeans och 2010 var "så här är organiserad brottslighet egentligen". I korthet: bra skådespel, OK regi, sämre foto och kass mixning.

Trodde den skulle vara bättre. Trots det ger jag den en trea tack vare Mrado som är tuffast i en tuff film.

Yasmin

Duktiga skådespelare och väldigt snyggt foto. Men filmen vart rörigt mot slutet.

Helle85

Hade höga förväntningar på den här filmen efter att ha hört ifrån så många att den är sååå braaaa.

men tycker faktiskt inte att den var det..så överskattat att säga att den är jättebra. Blev besviken..boken är faktiskt bättre. En trea..inte mer än så..tyvärr

anddav507

Varför var de tvugna att förstöra en fantastisk bok?!

Den enda behållningen i filmen är, jaa, vad är det egentligen?
Jag tycker väl att skådespelarna var helt okej..
etta eller tvåa?
Uselt manus, förvirrande inledning, överspel från flera i esemblen..
Det får bli en svag tvåa.

Biopremiär: 2010-01-15

Snabba Cash II (2012)
Snabba Cash – Livet deluxe (2013)