Snabba Cash II

Handling: JW - en gång lovande Handelsstudent med för stor hunger efter snabba cash. Nu betalar han priset; fyra år på Norrtäljeanstalten. Fängelsetiden är tuff men JW har en plan på hur han ska komma ur den kriminella världen och vända sitt liv tillrätta. Men en dag förändras allt då en ny livsfarlig fånge kommer till anstalten, en man från JW:s våldsamma förflutna - Mrado Slovovic. Jorge Salinas – kokskungen från Sollentuna, återvänder till Stockholm efter tre år i landsflykt. Jorges plan är att göra en snabb koksdeal, men planerna går våldsamt fel och resulterar i död och förödelse. Nu måste Jorge fly, från både polisen och den serbiska maffian, tillsammans med den som räddade hans liv – Nadja, 17 år. Mahmud Al Askori – juggarnas tjallare som precis fått ett nytt jobb inom organisationen; att vakta horor på en öde campingplats. När två tjejer lyckas fly kan han bara återbetala sin skuld på ett sätt - att hitta och döda Jorge Salinas.

År: 2012
Regissör: Babak Najafi
Originaltitel: Snabba Cash II
Alternativ titel:Easy Money II (USA)
Alternativ titel:Snabba Cash II - Aldrig Fucka Up
Joel Kinnaman
Fares Fares
Matias Varela
Dragomir Mrsic
Lisa Henni
Madeleine Martin

Copyright Nordisk Film

Den här filmen har inte så mycket handling egentligen. Det är mest folk som åker runt på olika platser och aldrig uträttar något. Minns inte så mycket av boken, men har för mig att den skiljer sig rätt mycket från detta.

En film jag hade höga förväntningar på. Dess föregångare fick en femma av mig. Tyvärr blev det något av en besvikelse.
Detta är mer en actionfilm. Den är rätt så rörig, det är inte lika mycket konversationer som i första filmen. Hade hoppats att få se mer av Joel Kinnaman också.
Men det är klart, den desperata viljan att passa in, att allt ska ordna sig, det där som jag tyckte var så otroligt bra i första filmen, kommer även med här. Det är något visst med dessa filmer som får mig att komma till en speciell sinnesstämning, som jag gillar skarpt.
Respekt till skådespelarna Joel Kinnaman, Fares Fares och Matias Varela m.fl.

Biopremiär: 2012-08-17

Snabba Cash (2010)
Snabba Cash – Livet deluxe (2013)