Sommaren med Monika

Handling: Monika och Harry upplever en lycklig sommar i Stockholms skärgård. När de återvänder till stan väntar Monika barn. De gifter sig och deras kärlek utsätts för påfrestningar när vardagslivet tränger sig på.

År: 1953
Åke Grönberg
Sigge Fürst
John Harryson

janne lindh

Ingmar Bergmans tidiga och kultförklarade film från 1953 känns idag tyvärr lite nattstånden. Innehåller många klichéer och delvis spelas det över å det förskräckligaste. Gunnar Fischers foto och framför allt Harriet Andersson räddar dock mycket. Svag trea.

En ganska fin historia och det är kul att se gamla bilder från Stockholm. En del händelser i filmen kändes inte riktigt logiska, men överlag tycker jag att detta är en bra "ungdomsskildring".

I början fångar den mitt intresse med intressant story, fina gamla stockholmsmiljöer och bra skådespelarinsatser blir efterhand ojämn och mindre intressant och med mindre bra skådespelarinsatser, rasar från medel 3 till 2+.

tennisemme

Helt underbar film. Mycket bra skildring och väldigt bra skådespelarinsatser.

Polare

Den här filmen känns inte som en riktig bergman precis, men den hör väll till. En ganska mer underhållande film i ett stockholm under 50-talet. Det som gör filmen så bra är också att det tror att de kan rymma förevigt och deras liv blir bättre. Slutet var bra tyckte jag, inte som alla andra svenska film slut som gjordes under den tiden.

Tidig och bra Bergman, inte lika Bergman präglad i stilen som hans senare filmer men man såg vilken potential Bergman ägde. Om man inte är bevandrad inom Bergmans filmer man kanske inte finner det som något jätte speciellt, men personligen älskar jag honom och tycker detta är en film av hög kvalitè. Harriet Andersson imponerade i sin sk debutroll och charmade Ingmar såpass mycket att dem blev ett par.

Mycket bra Bergman. Jag blev även berörd av den på grund av att jag blev så in i helvete förbannad på den totalt ansvarslöse och slapphänta Monika.

Filmen är svartvit