Himlen är oskyldigt blå

Handling: Mitt i 70-talets jet-setkretsar och skärgårdens idyll ser vi Martin ta klivet från tonåren in i vuxenvärlden. Han följer med sin bästa kompis Micke ut till den välkända semesteridyllen Sandhamn ute i Stockholms skärgård för att sommarjobba på en snobbig skärgårdskrog. Kroglivet med hårt arbete och stora fester är något helt nytt för Martin och mötet med restaurangchefen Gösta, en driftig och dominant playboy, blir en riktig krock. Samtidigt möter han sin första riktiga förälskelse, Jenny.

I Martins strävan efter ett annat liv dras han in i Göstas värld. Där upptäcker han snart att bakom fasaden finns en brutal och hemlig verklighet, som leder Martin in på en väg där han blir en nyckelfigur i en av Sveriges största skandaler genom tiderna.

År: 2010
Björn Kjellman
Josefin Ljungman
Peter Engman

Copyright Nordisk Film

Betydligt bättre än väntat. Är egentligen för ung för att kunna bedöma saken, men jag tror att man har lyckats fånga 70-talet ganska bra.

Nikita

Synnerligen välgjord film.
De flesta skådespelarinsatserna är berömvärda. Jag trodde att Josefin Ljungman (som spelar en av de mest framträdande rollerna) var yngre än hon är, men hon är född 1981, så hon var 28 eller 29 då denna spelades in.
En av få invändningar jag har mot denna film är längden; den är lite för lång, kunde ha varit 15 eller 20 minuter kortare.

En intressant, gripande och välgjord film med bra skådespelarinsatser.

heroin

En säker favorit hos mig inom svensk film.
Den beskriver så mycket, på ett så trovärdigt sätt; att bli vuxen, ta ansvar, om den första förälskelsen, om 70-talet, om att leva med en alkoliserad förälder och om att ofrivilligt men ändå frivilligt dras in i grov kriminalitet.
Peter Dalle är den stora stjärnan i skådespeleriet, men även Bill Skarsgård imponerar. Ljungman är även hon duktig, och framförallt snygg. Är helt chockad över hennes höga ålder, trodde hon var i sena tonåren. Borde nästan vara förbjudet att vara så söt.
Att Ted Gärdestads musik är med är bara ett plus.

"Fast tiden har jagat oss in i en vrå, är himlen så oskyldigt blå..."

En starkt lysande stjärna inom svensk film, och något jag länge jag kommer minnas. Extremt berörande.

Suck, kunde man inte gjort en bättre film av den här storyn, på gränsen till en fars, Göta Kanal varning, TV-serie-skådisar, tidigt 60-tals rekvisita i en film som utspelar sig i mitten av 70-talet (research ?) och en ovanligt fånig PD (hur kan man ta nån på allvar med den mustaschen). Nu får den ändå en stark 2:a pga en del andra bra skådespelarinsatser, vacker miljö etc. HH går från oklarhet till oklarhet.

En intressant, gripande och välgjord film med bra skådespelarinsatser.

Nikita

Synnerligen välgjord film.

IWantItThatWay

Världens bästa miljö! En riktig 70-tals-feeling med riktigt bra musik! Dock finns det inte precis någon riktigt speciell handling och det känns lite som att Bill Skarsgårds karaktär påminner lite om den i "I rymden finns inga känslor". Men det finns många bra skådespelare i filmen, den är rolig och det händer så konstiga grejer hela tiden. Pendlar mellan en 3:a och en 4:a.

Biopremiär: 2010-10-15