Hjärtan i Atlantis

Handling: Den 50-årige fotografen Bobby Garfield återvänder till sin lilla hemstad för att närvara vid begravningen av en av hans bästa barndomsvänner. Hemkomsten får honom att minnas ett magiskt ögonblick i barndomen. Bobby kan inte låta bli att besöka det gamla hus, som han växte upp i och som nu är helt förfallet. Genom det fönster han brukade titta ut mot barndomsförälskelsen Carols hus, blickar han tillbaka till det förflutna... Det var på sin elvaårsdag han fick uppleva en stor besvikelse. Istället för den cykel av märket Schwinn han drömt om, fick han ett lånekort till biblioteket av sin mor. Detta är historien om en pojke, vars vänskap med en mystisk främling för alltid förändrar hans syn på världen.

År: 2001

Timothy Reifsnyder
Deirdre O'Connell
Terry Beaver
Joe T. Blankenship

En helt okej film med bra skådespelare..

En helt okej film, fungerar att kolla på. Det kändes tyvärr ganska segt under filmens gång. Mot slutet bättrade den sig, men det räcker inte för ett högre betyg än en stark tvåa.

så sorlig film,men super bra.Jag gillar stephen kings filmer men den här är en förstaklassig sådan...

Det här är en sentimental och samtidigt vacker historia med en härlig atmosfär. Samspelet mellan Anton Yelchin och Anthony Hopkins är trovärdigt och man riktigt känner värmen mellan dem. Ska tydligen skilja sig ganska markant från Stephen Kings bok, men det spelar ingen roll då filmen är så bra i sig själv. En klar positiv överraskning och betyget når nästan upp till en fyra.

Chamillionaire

öööö? Jag fattade ingenting.. fast ändå var den inte så dålig på nått sätt. Jag förstod nada men ändå kan jag inte säga att den var kass.

Hollow_Inside

Har läst boken å älskade den. Men saknade en del saker i filmen men den va fortfarande väldigt bra

Hjärtan i Atlantis är en vacker och insiktsfull film om mänskligt mod och att aldrig ta det vi håller av för givet. David Morse gör en enastående insats, och Anthony Hopkins, Anton Yelchin och Mika Boorem gör också fina prestationer. Mycket gripande film med en mystisk underton, som ger fina hintar om att detta inte är ett vanligt drama - det är något mystiskt som pågår i bakgrunden. Det som verkligen får känslorna att svalla är att se hur Bobby behandlas av sin mor. Detta är en kvinna som är förbittrad på livet i allmänhet och sin döde make i synnerhet. Hon önskar sig innerst inne ett flärdfullt liv och straffar sin son och i förlängningen även Ted för att hon inte kan få det. Hon sätter sig själv och sina behov i första rummet och är så missnöjd med sitt liv att hon inte ens låter Bobby bevara ett gott minne av sin far, och hon lindrar sina skuldkänslor genom att ringa sonen mellan liggen. Provocerande och upprörande skildring.
Det negativa med den här filmen är framför allt att den stundvis kändes rätt tillgjord. Smått plottrig och oklar intrig som vände kappan efter vinden, men på det stora hela en klart sevärd och rörande film. En av få filmatiseringar där filmen överträffar boken. Stor cred till Scott Hicks för att ha lyckats med det.
"We're all just passing through, kiddo. Just passing through, that's all."