Mary & Max

3,6

Handling: Mary Dinkle är en mycket ensam australisk åttaåring som bestämmer sig för att skriva till någon i USA för att fråga hur saker och ting fungerar där. Brevet kommer till den närmare fyrtio år äldre autistiske Max Horowitz som efter noggrant övervägande svarar. Under tjugo års tid växer en varm vänskap fram mellan två människor som inte har det så lätt i livet.

Baserad på en förmodat sann historia.

År: 2009
Regissör: Adam Elliot
Originaltitel: Mary and Max
Ursprungsland: Australien
Längd: 01:20, 01:32 (festivallängd )
Ingår i tema: IMDb Top250

Renée Geyer
Ian 'Molly' Meldrum

Copyright Icon Film Distribution

Brita

Mycket bra ler-animerad film om en flicka från Australien som börjar brevväxla med en man från USA. Jag satt som klistrad. Häftigt att man kan göra lerklumpar så levande. Bra story som baserar sig på en sann historia. En film jag kan rekommendera.

Varm, engagerande, lite väl mörk, underhållande, mycket välgjord, vacker

Väldigt speciell animerad film. Melankolisk och fin. Har något mörkt över sig och är inget barn ska se.

Ganska underhållande, men börjar upprepa sig efter ett tag. Lergubbarna är bra gjorda och alla andra föremål också.
Jag rekommenderar att man har choklad till hands när man ser denna, för man blir riktigt sugen på det under filmens gång.

Varm, engagerande, lite väl mörk, underhållande, mycket välgjord, vacker

En 5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Sällan ser man en så välplanerad film. Denna film är underbar; började som en 3/5 men blev bara bättre och bättre. Lägg märke till alla detaljer! Den första femman i betyg jag ger på länge. Man både ler och är ledsen när filmen slutar. Filmen är klart värd sin placering på världens största folkets lista, IMDb Top 250. En fin skildring av en av de vackraste vänskaper jag nånsin sett.

Nikita

Jag hade ganska höga förväntningar beträffande denna produktion; dessa grusades emellertid snart nog. Den är för mörk och sorglig för min smak.
Att en 8-åring och en 40-plussare brevväxlar är nog inte särskilt lämpligt.
Filmen är tjatig, innehåller mycket upprepningar (choklad hit och choklad dit, t. ex.) och ger en kväljningar.
Filmens enda behållning är leranimationerna, ty dom är välgjorda.
Om betygsskalan här varit 10-gradig, så hade denna film fått 3 utav mej.

Jag nämner också att filmen delvis är självbiografisk; regissören var själv engagerad i en inte så annorlunda brevväxling, som barn.

Brita

Filmen är animerad
Filmen är både i färg och svartvit