Vargarnas natt

Handling: Låt oss berätta en saga för dig. Men den är absolut barnförbjuden! Det är sagan om Rosaleen som har röd luva, och om en varg som hellre vill sätta tänderna i en oskuld än någon gammal, skraltig farmor.

Efter att flickan blivit vittne till hur hennes syster slits i stycken av en varg beger hon sig till sin farmor som bor djupt, djupt inne i skogen. Med sig på färden har hon fått två råd. A: Lita aldrig på män med ihopväxta ögonbryn! B: Lämna aldrig stigen!

På vägen möter hon en ung jägare som hon slår följe med. Han är så charmig, ståtlig och vänlig att hon inte tar notis om en sak... hans ihopväxta ögonbryn!

År: 1984

Dawn Archibald
Richard Morant

Copyright Carlton International Media

Robert_Eriksson

En ganska löjlig och jobbig film, inspirerad av den klassiska sagan om Rödluvan. Många duktiga skådespelare, men det hjälper inte när filmen är så dålig.

Annorlunda varulvsfilm med tydliga signaler till "Rödluvan och vargen". Vackert gjord och lite bisarr. Ingen favorit, men den är värd att se. Stark tvåa!

Björn

Det här är en väldigt speciell varulvs film, mest därför att dom använder folktrons varulvar istället för hollywood varulven. Filmen handlar om en flicka vars syster nyligen har blivit ihjälbiten utav vargar och eftersom hennes mormor har det så ensamt i sin stuga, så hon sover över hos henne. Hennes mormor berättar för henne det är inte de vargarna som har päls på utsidan som är farligast, utan dom som inte ser ut som vargar och har päls på insidan och hon varnar henne för män som har ihopväxta ögonbryn och säger åt henne att aldrig lämna stigen ifall hon går ute i skogen. En dag, när hon ska gå till mormor med lite mat så möter hon en stilig och charmig jägare och han gör sånt intryck på henne att hon inte ens märker att han hans ögonbryn är ihopväxta. Det här är en film med rätt mycket symbolik och liknelser och det hela har tagit en del inspiration ifrån rödluvan och vargen. Det enda jag har att anmärka på att filmen kan vara lite "underlig" vid vissa tillfällen utav filmen.

Biopremiär: 1984-02-21