Cornelis

Biografi:
Musik:

Biografi:
Musik:

Handling: Om en av våra största musiklegender – Cornelis Vreeswijk. Ett hårt konstnärsliv som började om lika många gånger som det havererade. Men främst är det en film om en man som hela sitt liv sökte efter kärlek och bekräftelse.

År: 2010
Emil Johnsen
Jörgen Berthage
Jimmy Lindström

Copyright SF Film

En ganska tragisk och sorglig film som berör. Man vill veta ännu mer om Cornelis efter att ha sett den här filmen. + till alla fina miljöer, bland annat vid Slussen. Skulle absolut rekommendera den här filmen!

Litet - då jag tycker att man hör den norska accenten på han som spelar Cornelis då och då.

janne lindh

Det måste vara en nästan omöjlig uppgift att spela Cornelis Vreeswijk men Husby klarar det ganska bra trots att han saknar Cornelis glimt i ögat och enorma personliga utstrålning. Annars är filmen en stor överraskning. Snyggt regisserad, bra spelad och gjord med empati.

Lite så här bröt jag ner filmen vid analys:

Budskap: Ska man bete sig eller ska man leva ut sina rockstjärnelivs-ambitioner?

Foto: Vackert och välgjort fotografi tyckte jag. Det innehöll b.la. olika bildspråk och färgsättning för olika tidsperioder som speglar sinnesstämningar och årtal.

Manus: Jag skulle tippa på att det ligger ett relativt svagt manus till grund, för jag får inte riktigt grepp om Cornelis-karaktären, vad som lett fram till hans paranoia osv. Kanske kunde man ha tagit upp lite mer relevanta scener ifrån hans barndom/ungdom.
Vissa scener var dock riktigt bra, som t.ex. kom in på en grogg-scenen och den sjunkna husbåten.

Musik: Det är intressant när musiktexter ska få berätta en hel del om en karaktärs liv men i detta fall tycker jag inte alltid att texterna matchade vad som pågick i scenen eller scener närliggande och då känner jag bara att jag saknar den filmiska, visuella berättartekniken.

En solklar 4 i sin genre biografi, mycket välgjord, intressant och riktigt bra men, den följer hans liv på ett sätt som gör att den känns lite som ett självspelande piano. Tyvärr vet man hur det ska sluta och det mesta som kommer att hända under resans gång. Bra skådespelare överlag och Husby som spelar Cornelis gör det väldigt trovärdigt, hans likhet med Cornelis både i sätt att vara och utseende gör filmen än mer sevärd trots att det gjorts flera bra rena dokumentärer Om Cornelis tidigare. Synd att han inte finns kvar, han skulle haft en jättepublik idag om han fått leva o hållt sig fräsch. Jämfört med andra filmer i genren saknar jag framförallt dramatik i filmen, den här når inte riktigt samma nivå som filmen Ray, lite död perioder finns också i filmen. Sammantaget blir det till slut en stark 3:a, mycket nära en 4:a.

IWantItThatWay

Helt klockren skådespelare i huvudrollen! Filmen är riktigt berörande och miljöerna är perfekta. Väldigt sorglig och intressant.

En intressant och välgjord film i lugnt tempo. Svag fyra.

Savannah

Det är bara att kapitulera - Hans-Erik Dyvik Husby är ett rent fynd i rollen som Cornelis. En film som gör det den ska: ger en nyanserad bild av Sveriges kanske mest älskade holländare och låter oss komma honom nära, längtandes efter mer. Rekommenderas varmt!

Siixten

Ett måste för alla Cornelisdiggare, många härliga minnen väcks till liv. Hans-Erik Dyvik Husby gör en fantastiskt porträttlik Cornelis, han är Cornelis.

Biopremiär: 2010-11-12