Mulholland Drive

3,6

Handling: En kvinna och två män färdas i en limousine i Los Angeles. I motsatt riktning kör två bilar i full fart mot limousinen. I den frontalkrock som följer dödas alla utom just kvinnan. För henne innebär olyckan att hon räddas från att skjutas av männen i limousinen. Hon drabbas av minnesförlust och förvirrad snubblar hon nerför vägen och tar skydd i en lägenhet....

Till samma lägenhet anländer Betty, en ung kvinna som kommit för att uppfylla sina skådespelardrömmar i den mest glamorösa av städer. Hon möts av Rita, som den förvirrade kvinnan kallar sig och tillsammans söker de, den ena med en äventyrlig nyfikenhet och den andra med en instinktiv rädsla, efter sanningen om Ritas identitet.

Samtidigt får den unge och begåvade regissören Adam Kesher problem efter flera märkliga och hotfulla möten med den ena udda karaktären efter den andra. Alla vill de att han ger en roll åt den unga och oerfarna skådespelerskan Camilla Rhodes...

År: 2001

Richard Green
Jeanne Bates

Copyright Sandrew Metronome

Anspråkslös

Enda fullträffen från David Lynch. Även om det i grunden är ett misslyckat pilotavsnitt som han var tvungen att klippa ihop på nåt sätt så är detta en mystisk och intressant film. De dolda budskapen ligger och väntar på att bli upptäckta och logiken i den ologiska handligen klarnar efter några tittar och begrundande. Han har också lyckats skapa en av filmhistoriens mest spännande och otäcka scener (uteliggaren bakom fiket). Mulholland Drive är en gåta som är väl värd att lösa

Känner mig lite lagom dum, men jag får ingen ordning på den här filmen alls. Trots en mästerlig första halva med mycket bra skådespelare och en fängslande och smått kuslig handling har den flera logiska brister och lägger sig inte tillrätta som den borde. Ytterligare en titt skulle säkert skingra några frågetecken, men den är ansträngande att se. På det stora hela en intressant film som det borde finnas fler av.
"I hate you. I hate us both."

Man måste vara lite speciell som människa för att riktigt uppskatta en sån här film. I Lynch värld ska man inte ta något för givet och här skiftas bilder och ljud på ett sätt som får vanliga Svensson att snart stänga av. Många anser att Lynch egentligen aldrig har något att säga, medan andra ser honom som ett geni som har totalkoll på vad han skapar. Jag tillhör självklart den senare gruppen. Ibland önskar jag att jag inte sett "Twin Peaks" eller "Mulholland Drive", bara för att få uppleva känslan av att se något så underbart igen.

David Lynch må verka underlig, men hans filmer har stor del i varför jag älskar film så mycket. Det är jag honom evigt tacksam.

"There's a man... in back of this place. He's the one who's doing it."

Mycket mystiskt och spännande film från början till slut. Tyvärr blir jag inte klok filmen. De hoppa i tid och rum, och helt plötsligt blir man helt förvirrad. Trots att jag satt och verkligen försökte koncentrera mig att förstå slutet blev jag inte klok. Är det någon som kan förklara det hela skulle jag vara mycket tacksam.

Kan inte förneka att detta gillade jag, från start. Härlig och lagom skum dialog och handling som pyr medas man inte fattar jotta. Watts gillar jag och denna roll (?) passar henne. Lynch lyckade bra och fick mig både fast och till att fundera.
Dessutom så måste jag slå ett extra slag för musiken, Llorando av Rebekah del Rio fick mitt hjärta att stanna och mina tankar att gråta av dess skönhet! 4+

AggieD

Jag tycker att man inte borde se den här filmen om man inte känner till Lynch. Annars är den på tok för konstig!

Om jag hade skrivit det här för ett år sen, hade jag gett den en etta. Jag orkade inte se färdigt filmen och tyckte den var konstig!

Men nu har jag sett den igen och för alla Lynch-älskare är det en film i topklass. Mycket konstig spänning och helt oförklarliga scener som är helt oemotståndligt då man lärt sig älska Lynch!

KarinLovisa

"Resan till Melonia" är bättre, men sedan vette fan om inte den här har en andra plats. Kan i alla fall inte komma på vilken film som slår den. Kanske "Donnie Darko", men bara kanske.

macthefinger

En underbar och helt elliptisk film som möjligen skildrar förvandlingar. De två kvinnorollerna växlar oupphörligen och vad som egentligen hänt blir så småningom oviktigt. En film noir som balanserar vid det utomverkliga utan att tippa över.

Khori

En helt obegriplig film! Tror man måste se om den många gånger för att över huvud taget fatta meningen med filmen. Den flippade ut speciellt mot slutet! Många sjuka karaktärer som inte hade någon mening med filmen. Allt var väldigt dolt. Får se den igen. Återkommer.

kalles

Varför tenderar Lynch att bli så hemskt disträ?
Man kan ju vara surrealistisk och mystisk utan att behöva kasta konstigheter på tittaren, det har han ju bevisat flertalet gånger med egna filmer, men här spårar han, fast bara mot slutet..

Som vanligt är det ett rätt trist foto och grynig musik, men det är inte det uppenbart scenografiska och ytliga som är vad man är ute efter med en Lynch-rulle heller, utan det är karaktärer som "The Cowboy" och espresso-bröderna..

Och om man nu inte söker en vidare och djupare förklaring på filmen, vilket känns rätt lönlöst, så har man en soft scen-för-scen-driven-film som helst ska ses sent på natten..

Biopremiär: 2002-08-09