Såsom i en spegel

3,6

Handling: Ett kammarspel om några släktingar som tillbringar ett dygn tillsammans på en ö i havsbandet. Karin har nyss återvänt från mentalsjukhus. Där finns också hennes man, hennes far och hennes lillebror. Filmen inleds med några ord av Ingmar Bergman.

År: 1961
Regissör: Ingmar Bergman
Originaltitel: Såsom i en spegel
Harriet Andersson
Gunnar Björnstrand
Max von Sydow
Lars Passgård

Copyright SF

Film i sann konstform av Bergman. Strålande manus som genomförs med perfekta rolltolkningar. Lite intressant att Bergman, efter denna filmen valde att flytta till inspelningsplatsen, Fårö. 4+

tie-fighter

En vacker men väldigt underlig och unik film av Ingmar Bergman.

Detta är tyvärr den enda Bergman filmen jag har sett (än så länge), men jag måste säga att han är nog dialogernas mästare, allt hans karaktärer säger är mycket sofistikerat och han måste ha lagt ner en jädra massa tid på bara dialogerna.

Mycket bra skådespel av alla de 4 karaktärerna i denna film, speciellt Harriet Andersson som gör sitt livs bästa roll som den sinnesjuka dottern/makan.

Mycket bra passande musik, komponerad av Johann Sebastian Bach.

Rekommenderas för alla Bergman-fans.

8.1/10 på IMDb, vann 1 Oscar (Best Foreign Language Film, 1962). Måste nog se om den för jag begrep inte det stora i denna, var nog riktigt bra då.

Mycket bra första 45 minuterna lutar åt 4+, blir sedan mindre intressant, upprepande och väl dyster för min smak, helhetsbetyget blir till slut en 3:a.

lindajjj

En stark fyra. En i det närmaste perfekt film. Intensiv, välspelad, kuslig.

svart diamant

den första bergman-filmen jag såg. den är så vacker. jättebra dialog och fina bilder, med ett manus som håller stenhårt ända in i slutet. skådespelarna lämnar verkligen ut sig till kameran. Harriet Andersson är en av mina favoritskådespelare. Jag undrar bara vad som hände med Lars Passgård som spelade hennes lillebror. Har inte sett honom i någon film eller teater.

Grym Bergman. Den var mycket intressant och fascinernde. Skådespeleriet var på topp.

tie-fighter

En vacker men väldigt underlig och unik film av Ingmar Bergman.

Mycket bra passande musik, komponerad av Johann Sebastian Bach.

Rekommenderas för alla Bergman-fans.

Filmen är svartvit