Kronjuvelerna

Handling: Fragancia smyger en sen natt upp mot den stora direktörsvillan. I mörkret konfronteras hon med direktörssonen Richard Persson, en ung man med ett lysande ärr i pannan. Ett skott går av, Richard faller till marken och Fragancia häktas för dådet. I de kommande förhören målas Fragancias livshistoria upp. Den tar sin början vid födelsen, där Richard och Fragancia förväxlas på BB. Under barnens uppväxt konfronteras de om och om igen. Fragancia och hennes lillebror Jésus liv tar oanade vändningar och vi får följa en livsresa i en lika magisk som dramatisk miljö.

År: 2011
Michalis Koutsogiannakis
Sara Lindh
Jason Diakaté

Copyright Filmlance International AB

Har lite svårt att beskriva den här filmen. Visst var den underhållande, men samtidigt en mycket tragisk historia. Upplägget känns lite som "Slumdog millionaire", men naturligtvis finns det stora skillnader.
Från och till kändes dialogen lite halvtaskigt utförd. Det fanns liksom ett oflyt ibland.
Jag skulle säga att filmen förtjänar en 3:a.

IWantItThatWay

Så underbar! Hela filmen är som en stor gåta och ingenting är förutsägbart. Skådespelarna är fantastiska och miljön är härlig. Den här filmen är verkligen någonting utöver det vanliga och den väcker så många känslor!

KarinLovisa

Magisk och spännande.

En mycket välgjord film, det märks att den är genomtänkt i både berättandet och handlingen. Alicia Vikander är strålande. Ett av svenska filmårets 2011 års höjdpunkter.

Biopremiär: 2011-06-29