Sherlock Holmes: A Game of Shadows

Handling: När den Österrikiska kronprinsen hittas död konstaterar Sherlock Holmes snabbt att det rör sig om mord och att detta är en del i en långt större konspiration som leds av kriminella geniet Professor Moriarty, Holmes värsta fiende någonsin. Med hjälp av Sim, en spåkvinna som sitter på kunskap som kan vara nyckeln till mysteriet, tar Holmes och Watson upp jakten på Moriarty. Men hur stoppar man en person som är lika smart som Holmes och strider för att bli världens första supersinne inom kriminalitet?

År: 2011

Geraldine James
Eddie Marsan
William Houston

Copyright Warner Bros. Pictures

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Näe, tyvärr inte i klass med ettan, men håller fortfarande hög klass. Svenska Noomi Rapace trodde jag skulle vara lite bättre ändå, och hennes engelska lät svengelsk stundtals.
Men häftiga miljöer, scenografi, specialeffekter, musik (temat) och flera repliker. Bra regi och skådespeleri.

otroligt bra uppföljare! Naomi gör sig bra i sin roll. Och självklart är den lika underhållande som första filmen.

En stark 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Ett rent mästerverk!! OTROLIGT rolig, aldrig skrattat så till en film någon gång. Den var spännande till tusen, bra filmat, underbar story. Rolig, rolig, rolig. Fantastisk helt enkelt!

Något av det jag tyckte allra bäst om med Sherlock Holmes (2009) var inget annat än relationen mellan Sherlock Holmes och Dr. John Watson, och det okonventionella partnerskap som inkapslade allt från verbala dueller, smockor och, i grund och botten, lojalitet i vått och torrt. Och föga förvånande tar Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011) vid på samma sätt, men med en ingrediens som lyser med sin frånvaro. För faktum är att den där lojaliteten har fått stryk under den tid som har förflutit mellan den första och andra filmen, och det lättsamma tjafset mellan karaktärerna känns av någon anledning mer bittert. Och det stämmer att denna aspekt av filmen är liten, men jag diggar bromance, och jag hade hoppats på mer.

Även i övrigt byggs filmen upp på samma vis som sin föregångare - med rappa effekter, vassa repliker och hisnande snabba återblickar där regissören Guy Ritchie fullständigt frossar i Sherlock Holmes legendariska slutledningsförmåga. Men till skillnad från tidigare används dessa ingredienser fullständigt besinningslöst, med resultatet att jag blir trött i hjärna och ögon bara efter några minuter - särskilt med tanke på att Ritchies berättarförmåga tillåter alltför stora tabbar och oklarheter i manuset att slinka igenom. Faktum är att jag tillbringar en viss del av tiden bara med att försöka följa regissörens besynnerliga tankegång, för att till slut komma fram till att ploten helt enkelt inte håller. Minst ett lika uppenbart plothål etablerades också i den första filmen, och jag hade hoppats på mindre slarv och mer eftertänksamhet. Coola effekter kan aldrig ersätta ett välskrivet manus, inte ens i en upphottad actionfilm som denna - särskilt inte när komiken haltar och filmen - med dess tröttsamma intrig - är för lång för sitt eget bästa.

Om vi därtill lägger ett distraherande score och en föga överraskande avslutande scen som helt uppenbart bara har slängts in för sakens skull, så är mitt omdöme övervägande negativt. Jag var aldrig helsåld på Ritchies första film om Sherlock Holmes, men det är i tvåan som det hela har tappat stinget. Det kommer inte ens som någon överraskning att planerna på en tredje film redan är på god väg.

Kändes på nåt sätt bättre än den första filmen. Kanske var det för att man nu var lite mer inställd på hur karaktärerna skulle vara.

Ganska orealistisk på sina ställen, men det var bra effekter och man får alla "finurliga" händelser redovisade på ett bra sätt.

Hook

I want to play this Game!

Sherlock Holmes återvänder i ett hektiskt mystiskt äventyr då han skall stoppa en mästerskurk från att starta ett världskrig. Holmes lever nu ensam på Backer Street med endast sin hyresvärdinna som sällskap. hans trogne lojale vän John Watson har flyttat in hos sin fästmö och skall gifta sig snart. Holmes är för upptagen och djupt insjunken i en lek med en lik-sinnad intelligent varelse vid namn James Moriarty. Holmes försöker klura ut på vad den populära professorn är insyltad i, men alla spår och kopplingar blir likviderade innan Holmes kan finna svaret.

Mer kluriga gåtor och action utlovas till vinterns stora action äventyr med Robert Downey Jr. och Jude Laws som repriserar sina roller från förra årets succé 'Sherlock Holmes' som även den regisserades av Guy Richie ('Snatch'). Denna gång är det Jared harris som spelar skurken enastående och en viss svenska nyskilda Noomi Rapace gör den enkla rollen som madame Simza. Holmes känns mer verklig och mänsklig i denna omgång med en rival som är lika - om inte mer smartare än Holmes själv. Jude Laws karaktär Watson får mer att göra denna gång istället för att halta omkring så gör han mer meningsfyllda delar i äventyret. Han visar att även Watson har något innanför pannbenet.

Actionscenerna är häftiga och rivaliteten mellan Holmes och Moriarty känns som direkt tagen från sir Arthur Conan Doyles böcker. För humorn står inte bara Robert Downey Jr. utan också Stephen Fry som med sina till synes enkla metoder visar sin briljans inom den brittiska skådespelar ensemblen. Det finns visa scener i filmen som känns som stora manus brister men på det hela taget känns Sherlock Holmes närmare originalet än vad de flesta bokmalar vill erkänna.

Skådespleri: 4
Manus: 3+