Sherlock Holmes

Handling: I ett dynamiskt nytt porträtt av Conan Doyles berömda karaktär “Sherlock Holmes” får vi följa Holmes och hans partner Watson på sitt senast äventyr där de avslöjar sina färdigheter i att slåss lika dödligt som deras legendariska intellekt. Holmes kommer att slåss som aldrig förr för att ta fast en ny nemesis i en dödlig intrig som kan förstöra hela landet.

År: 2009

Hans Matheson
Robert Maillet

Copyright Sandrew Metronome

Desperat

Jag var väldigt skeptisk till filmen då jag aldrig sett Jude Law eller Robert Downey Jr. i någon bra film. Jude Laws rollprestation var långt över förväntan. Vissa delar av filmen kändes inte riktikt bra i min skådespelarsjäl och vissa repliker var lite ostiga. Filmen var i det stora hela inspirerande.

Levish_

Jag blev mycket positivt överaskad när jag såg Sherlock Holmes, hade inga speciella förväntningar men jag hade inte trott att den skulle vara så här bra! Först och främst, Robert passar utmärkt i rollen som den extremt smarta och roliga detektiven. En av de allra bästa delarna i filmen är när man är "inne" i Sherlocks tankar och får se vad han tänker innan han handlar. Väldigt häftigt!
Jude gör en av sina bästa rolltolkningar enligt mig, klockrent på alla punkter!

Fotot är underbart, mycket snygga miljöer och detalj rikedomen är imponerande! Storyn är inte som jag hade trott att den skulle vara, utan mycket bättre! Mycket bra slut, de lyckades väva ihop alla trådar till ett snyggt och facinerande mönster.

Denna film måste ses, betyget landar på 4½.

Ser fram emot uppföljaren!

Känns som att Ritchie får lite upprättelse igen efter en lång och seg svacka med sega och ointressanta filmer. Här tar han sig an en minst sagt känd karaktär vilket både kan ses som modigt eller onödigt. Personligen är jag inte speciellt bevandrad kring Sherlock och tyckte sättet Ritchie presenterar honom inte direkt kändes korrekt, men iallafall underhållande och ganska kul.

Filmen ägde det där sanna underhållningsvärdet en Hollywood rulle skall ha och samtidigt gillade jag tematiken. Alltid intressant att se hokus pokus kontra vetenskap och se om det egentligen finns någon logisk koppling sinsemellan dem. Visst hade dem kunnat göra en mer djupdykning, men jag klagar inte. Allt beskrevs övertydligt och det passade min bakfulla sinnesstämning ganska bra.

Cammie

Robert Downey Jr pucklar på bovar och fäller kommentarer som aldrig förr. Ritchies filmstil passar Holmes.

Finns bara ett ord att beskriva denna film: Fantastisk!

janne lindh

En mycket bra underhållningsfilm. Välgjord, spännande och rolig. Robert Downey Jr och Jude Law är fenomenala i huvudrollerna.

Bra, både rolig, cool och smart med lysande skådespelare och bra regissörarbete.

Välspelad film med spänning hela filmen igenom, klar fyra.

lindajjj

Å ena sidan glasklar logik och underfundig humor (en 4:a), å andra sidan hjärndöd, tröttsam action (svag 2:a). Så det får väl bli en trea. Men vad synd! Robert Downey Jr är jättebra.

Blev glatt överraskad faktiskt. Blev glad att det var som jag hoppats och inte som jag trodde i slutet! =)

Biopremiär: 2010-01-01
Filmpunkten-id: 20837

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)