Niceville

3,8

Handling: Societetsflickan Skeeter återvänder från universitetet fast besluten om att bli författare, men vänder upp och ner på både sina vänners liv och hela den lilla staden där dem bor, när hon beslutar sig för att ge sig i kast med ett hemligt skrivprojekt: En bok baserad på färgade kvinnors berättelser om hur det är att arbeta i de vita överklassfamiljernas hem. Hushållerskan Aibileen är den första som berättar sin historia - vilket inte ses med blida ögon av hennes vänner i den sammansvetsade färgade församlingen. Snart vågar dock fler kvinnor träda fram med sina berättelser. Men att bryta mot societetens oskrivna lagar utsätter dem alla för en risk.

Niceville är en tidlös historia om systerskap över gränser och möjlighet till förändring.

År: 2011
Chris Lowell
David Oyelowo
Anna Camp

Copyright Touchstone Pictures

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 151128 fortfarande på plats 232 på IMDb Top 250, men nej, det kan jag inte förstå. Mästerverk är det inte, klarar inte ens IMDb Top 1000 om ni frågar mej. Visst, dock viktigt ämne när Hollywood tar upp ett av USA:s viktiga historiekapitel. Rasismen ligger ju ff i tiden, både 2011 då filmen kom, samt nu 2015.

En bra film som nog stämmer ganska bra överens med verkligheten. Men den når inte riktigt upp till en 4:a.

torulf

Förmodligen en "bra" film. Men det händer i mina ögon ingenting. Om jag inte haft en surfplatta som jag kunde leka med hade jag gått.

movie-king

denna film kommer att få många oscars.
mer behövs inte sägas

Visst, lite Hollywoodskt nutti-nutti och tillrättalagt, men de som höjer filmen enligt mig är Viola Davis och Octavia Spencer. Oscarsnominering trolig...

Cammie

Helt OK adaption av den superba romanen - lite väl Hollywoodsentimentalt ibland, men tack vare skådespeleriet går det ändå i lås.

Biopremiär: 2011-09-23