Man of Steel

Handling: Ett barn som skickas till jorden från en döende planet antas av ett par på landsbygden i Kansas. Arbetandes som en journalist använder han sina extraordinära befogenheter att skydda sitt nya hem från en smygande ondska från hans hemplanet.

Ny filmatisering av Superman, DC Comics klassiska hjälte från planeten Krypton som har svurit att beskydda människorna på Jorden från allt ont.

År: 2013
Tahmoh Penikett

Copyright Warner Bros.

Hook

Stålis gör en Batman Begins

Som alla andra reaknationer av Supermans början så är nog Man of Steel den som skapar mest medkänslka för karaktären. Det är en sorglig men action packad inledning som berättar fadern Jor-Els motiv och skurken Zods motsatta vilja till dessa motiv. Superman aka Kal-El aka Clark Kent möter vi 33 år senare då hand är en ensam vuxen man ipå drift runt om i världen för att hitta sitt ursprung, vi får se hans barndom i flashbacks som talar om vilka svårigheter han haft för att anpassa sig och följer sin adoptiv fars råd om vad hans öde kan bli.

Allt blir en klash när Zod kommer till jorden för att ta tillbaka var Jor-El stal från den döende hemplanten. Kal-El måste nu vöälja sida att försvara de som fruktar honom eller hjälpa Zod att förinta Jorden och ur askan låts Krypton återuppstå. Kärlek och menningen att vara människa fylls i med kraftiga slagsmål och skakiga kameror plus den alltid lika populära lens flare gör comeback. Den fösta en och helva timmen är bra och har en bra historia att berätta, det är synd att filmens klimax är en hel timme av suddiga effekter och rockkonsert liknanade buller som blandts av musiken ljudeffekter hus som rasar och skrik.

Zack Snyder (som tidigare gjort "300", "Watchmen" och "Sucker Punch") har en unik stil och en mörker ton. Han vet hur man använder effekter och det märks i Man of Steel. väldigt få scener som inte har special effkter är oerhört vackra. Men när action växeln läggs i i femma så blir overdrive och det blir mer Michael Bays Transformers. Musik är bra det är mycket bom-bom men nya superman temat är mycket passande, åter igen så är det Hans Zimmer (The Dark Knight) som gör muisken.

Vad skall man säga att det är då? Är det en dålig film med bra effkter? Är det en bra film med för bra effkter att det blir suddigt? Kanske är det en blandning av båda. Filmen har sina bra moment och sin rätt fåniga moment, men den har något som tidigare Superman filmer allrig haft och det är mytoligin. Den är bättre förklarad här än på wikipedia och story följer Kal-El mer som en utomjording och det gör filmen, trot eller ej, mer jord nära. Det är mindra prat och mer action i den här än vad det var i Brian Singers Superman Returns från 2006. Kostymerna och miljöerna känns mer som taget från Star Trek blandat med Pitch Black och Mad Max.

Man of Steel gör en Batman Begins, den går tillbaka till grunden vem Kal-El är och varför han är hår. Christopher Nolan har lämnat sitt avtryck på storyn vilket märks till största del i hur dialogen och karaktärs uppbyggnaden har lagts upp. Nu återstår det bara att se om fortsättningen håller upp utan honom i kulisserna. I överigt så är Henry Cavill en väldigt bra Kal-El men också Russell Crowe och Kevin Costner spelar bra fadersroller i filmen moraliska debatt. Medan Michael Sahnnon gör nog en av sin bästa och roligast roll hittils.

Story: 4+
Skådespelare: 4+
Regi: 3

Helhet: 4

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Håller med hook om nästan allt han skriver i sin mycket träffande recension!
Intressant mix av Znyder, Bay och Nolan, fastän de två sistnämnda inte är inblandade, det vill säga som om filmen vore samregisserad av alla tre.
Den mörkaste, nästan lika mörk och allvarlig som Batman-trilogin av Nolan, men också förmodligen den hittills bästa Superman-filmen.
Flera referenser till tidigare Superman-filmer förekommer titt som tätt, märkbara för äldre eller inbitna fans. En kul grej!

Hook

Stålis gör en Batman Begins

Story: 4+
Skådespelare: 4+
Regi: 3

Helhet: 4

Biopremiär: 2013-06-26

Batman v. Superman: Dawn of Justice (2016)
Justice League (2017)