Batman v. Superman: Dawn of Justice

Handling: Efter händelserna i Metropolis och Supermans fight med Zod, så är det upp till miljonären Lex Luthor att hjälpa till med reparationerna och uppbyggnaden av staden. Samtidigt uppstår frågan om mannen av stål är någon man kan lita på. Den frågan ställer sig också den maskerade detektiven Batman från Gotham City...

År: 2016
Michael Shannon
Kevin Costner

Copyright Warner Bros.

Hook

Batman v Såp-opera-man (!små-spoilers!)

Om Man of Steel var en ända lång introduktion till Stålmannen så får Batman/Bruce Wayne den första halv timmen i den här filmen att göra i princip samma sak, först ettablera att vi är i samma universum och sedan introducera nivå-aktigta steg. Bakgrunden och varför Bruce Wayne ser Stålis som ett hot. Den stora posetiva överaskningen var Lex Luthor. Spelad av Jesse Eisenberg till 90% perfektion. Filemn har dock för många svagheter för att kunna nå upp till varken Marvel eller Man of Steel.

Först är det för långsamt tempo i början, jag vet att det bygger upp spänningen så klimax blir en nörds våta dröm. Men den kännslan blir aldrig av. Jag fick mer ryssarna och gåshud när Gal Gadots Wonder Woman poppar upp. Annars är det mer en "meh" känsla rakt igenom. Andra faktum är att Det packar för mycket in i samma film, igen de försöker göra samma sak men en film vad Marvel gjorde med 5 filmer. Productions designenn är super häftig och det är en fröjd för ögonen att titta på, från fejk musckel dräkterna till bakgrunds designen i Batman grottan. På tal om Batman. Ben Affleck stal showen. Man vill bara se Batman. För det fjärde, Filmen kunde ha hetat Batman: Doomsday. Det summerar hela filmen i två ord och det tycker jag nästan är för mycket av en spoiler.

Slutsatsen är att filmen var överhypad till den grad att den inte levde upp till vad som skulle hända, vist finns det tonvis med easteregg i filmen som gör att varje nörd och film intresserad kommer se om filmen. Men för mig så är det nog en film som jag kanske ser en eller två gånger till när den kommer på blu-ray. Oavsett hur bra Ben Affleck var i rollen så förstör Superman det hela med att vara en gnällig och förutserbar karatär. Jag visste redan slutet efter första halvtimmen och det är inte tack vare Warner Bros miss i hype kampanjen!

Story: 1
Skådespelare: 3