Pianisten

Handling: Baserat på en bok av 2004 års Nobelpristagare i litteratur, Elfriede Jelinek. Erika Kohut arbetar som pianolärarinna i Wien. Trots att hon fyllt fyrtio år bor hon fortfarande hemma hos sin mamma. Erika flyr undan sin mors starka inflytande på porrbiografer och peepshower. Hon lever ut sin sexualitet under masochistisk självförnedring.

År: 2001
Rudolf Melichar
Michael Schottenberg
Gabriele Schuchter

Elisabet

Filmen handlar om pianolärarinnan Erika, en känslomässigt låst kvinna i 40-årsåldern, som ännu bor hemma hos sin stenhårt kontrollerande mor.
Erika behandlar sina elever med det största förakt; ja, hon är som djävulen själv. Så möter hon en ung elev; blir förälskad i honom eller i det hon tror sig ska uppnå med den unge mannen. Det är om den inre resan allt handlar.
Ingen mys-pys-film.
Isabelle Huppbert är mästerlig i sin roll. Man undrar hur hon EGENTLIGEN är, på riktigt.

Moonlighting

Ihop med "Dolt hot" från 2005 är detta regissören Michael Hanekes finaste stund. En knivskarp psykologisk betraktelse över en pianolärarinnas plågsamma och självförödmjukande kärleksaffär med en yngre elev. Rent känslomässigt tog den här filmen mig till ställen jag aldrig varit på innan, den hemsöker mig ännu. En av 2000-talets hittills absolut bästa filmer av en av våra främsta regissörer.

Se även "Funny Games" och "Kod okänd" av samma regissör.

Xenomorph

Inte alls min stil av film. Jag tyckte den var fruktansvärt seg och ointressant. Ingen film man blir glad av att se.

Spike

Huvudpersonerna var så obehagliga att jag inte klarade av att se klart filmen, jag förstår faktiskt inte varför den har fått sådan bra kritik.

Miss Ljung

Fruktansvärt obehaglig, men vad var meningen egentligen? Det kändes som om många scener fanns med bara för att chockera. 'Äntligen är den slut!' tänkte jag efteråt och det är inget bra betyg... Isabelle Huppert är fantastisk i sin roll och räddar filmen från underkänt.

Khori

Den här filmen var stark och svår. Det var mycket svårt att förstå vad som drev huvudkaraktären Erica (pianoläraren) till sina handlingar ibland. Man kunde aldrig skymta en känsla i hennes ansikte. Mycket bra skådespelarinsatser, lämnade många frågetecken men jag tyckte ändå den var bra.

Moonlighting

Se även "Funny Games" och "Kod okänd" av samma regissör.

LisaLu

plågsam men intressant. Pga stark skådespeleri kunde jag sympatisera med huvudrollsinnehaverskan, även om jag fortfarande har svårt att förstå henne.

greendevils

den får en stark trea mycket bra skåde spelare

mallishedman

alldeles för jobbig att se. en óoycklig, självdestruktiv kvinna. inget nytt helt enkelt. jag har sett det förr.