Johnny English Reborn

2,5

Handling: Under åren sedan MI7:s toppspion plötsligt försvann från kartan har han trimmat på sina unika förmågor i en avlägsen region i Asien. Men när hans chefer hör talas om att ett attentat planeras mot Kinas premiärminister måste de snabbt jaga rätt på den högst okonventionella agenten. Snart är Johnny English redo att än en gång rädda världen.

Med bara en chans att lyckas måste Johnny English använda sig av den mest avancerade teknologiska utrustningen för att lösa upp ett invecklat nät av konspirationer där KGB, CIA och till och med hans eget MI7 tycks vara inblandade. Med bara dagar kvar till ett möte för statsöverhuvuden från hela världen måste han använda sig av alla trick i boken för att lyckas bevara världsfreden. För Johnny English måkatastrofen ofta vara ett alternativ, men misslyckandet är det aldrig.

År: 2011
Daniel Kaluuya
Miles Jupp
Pik Sen Lim
Isabella Blake-Thomas

Vissa skämt är så billig, men vissa skrattar man högt åt - t ex. scenen under eftertexterna då han lagar förförisk mat!

Isko

Rowan Atkinson visar igen varför han är en av världens absolut roligaste människor.
Jag tycker filmen är riktigt bra av den anledningen att den får mig att skratta, så som en komedi ska göra. Fast än jag satt själv i min lilla lägenhet och kollade filmen så höll jag på att garva käken ur led i ett antal scener. Se Johnny English Reborn om du vill skratta. Den är bättre än ettan.

faktiskt har dom lyckats med uppföljaren och den var nästan lika rolig som första filmen om inte bättre!

Hook

Johnny English 2 the soptipp

Efter en långlivad karriär som komiker har nu blivit dags för Rowan Attkinson att lägg av. Med ett sista försöka att blåsa liv i sin älskade och barnsliga karaktär mr. Bean i floppen "Mr. Beans Semester". Är det nu dags för ännu en flopp i protokollet för Atkinson med uppföljaren "Johnny English Reborn".

Inget är så bortkastat som en komiker som hemlig agent, det fungerar aldrig bra i praktiken, det bara låter fånigt på papper och man definitivt ser vad som händer innan ens filmen börjar. För att ta det från början. Johnny English har levt de senaste fem åren i Tibet för att finna frid. Nu vill MI7 anlita honom för att hitta en lönnmördare som delar cred mellan tre olika personer.

English uppdrag är att hitta den tredje parten i triangeln innan mördaren dödar den kinesiske statsministern. Låter inte lika fånigt som "Die Another Day" men har i princip samma cool-hets faktor. Det är inte häftigt, det är inte roligt, förutom Rowans försök att rädda filmen från total katastrof. Det finns inget större intresse i karaktären och om filmen hade kommit före 2005 hade den haft större chans.

Inse faktum att brittisk spion thriller (eller komedi) inte längre håller måttet. Det har gått så långt att man till och med blandar in Arkiv X- och Bondbrudar för att rädda filmen från det oundvikliga. Jag är inte överraskad att resultatet vart så dåligt, dock är jag överraskad att Atkinson verkligen försöker sitt bästa att inte vara rolig, utan att det är manuset som tvingar honom (jag vet att låter lustigt). Rowan försöker sitt bästa att vara en seriös allvarlig hemlig agent, men regi och manus tvingar in honom i oväntade situationer.

story: 1
skådespeleri: 2
regi: 1
Helhet: 1/5

Kändes inte riktigt som den första filmen. Detta var lite mer parodi på James Bond, och det fanns även inslag av dråpliga Rosa Pantern-situationer. Underhållande.

Biopremiär: 2011-10-07

Johnny English (2003)