Expendables 2, The

Handling: I The Expendables 2 är slagsmålen hårdare, explosionerna större och glimten i ögat har aldrig varit charmigare. Mr. Church (Willis) samlar åter ihop the Expendables för vad som ska vara ett enkelt jobb med stor avkastning. Men något går fruktansvärt fel och en av dem mördas under uppdraget. Hämndlystna och beväpnade till tänderna beger sig the Expendables rakt in i fiendeland för att skipa rättvisa, rädda världen och framförallt ta gruvlig hämnd.

År: 2012
Amanda Ooms

Copyright Lionsgate

Hook

Muskler, svett, blod och Chuck Norris

Barney Ross (Stallone) och company är nyss hemkommna från ett explosivt uppdrag, När Curch (Willis) kommer in i bilden och vill ha en gentjänst för gammal ost. Gänget ger sig iväg och möter Vilain (Van Damme) ledaren för en brottskartel som ger sig i kap med the Expandables och ger dem en ren och skär anledning till blodig hämnd.

Detta är början på högt pumpade actionrullen "The Expandables 2". Biografen är full av män (98% i allafall). Luften är tjock och salongen blir mörk inte ensa fem minuter in i filmen och det är redan explotione och headshoots. Schwarzenegger kommer in i bilden, welcome back man!

Filmen är fylld av små guldkorn och humor som fattades i första filmen. Jet Li gör en stålande action inledning bara för att bli ersatt av asiatiska Nan Yu, vilket känns bara dumt. Statham och Stallone har mer konflikt mellan sig och det är roligt att också se vår Lundgren i en mer intressant roll än första filmen.

På tal om förat, detta är filmen som har allt som fattades i första filmen, de må vara en av de bästa pure-action filmer som gjorts de senaste 20 åren. Det är en fröjd att se de gamla relikerna i sitt rätta element. Det är också en film som inte går att ge rättvisa med ord, det är en film som måste ses för att få en bra uppfattning.

Det är också en film som kanske inte faller alla i smaken och därför faller i media och så kallade proffs filmvetarnas tycke, men vad är film, visst jag älskade The Artist som ses som ett mästerverk men film är också underhållning och detta är underhållande för mig. Det är inte alltid jag ser pure-testoteron action men detta är en rulle som får mig att tycka att jag är rätt smart ändå men jag gillar den underhållning jag fick.

Schwarzenegger var skön att se, och till jublet som fyllde salongen av fans så kan man inte låta bli att le när man ser action stjärnorna radas upp i trofé rad och explotion, höga kickar och one-liners. Jean-Claude Van Damme som skurk skit bra val dock lite seg men han är till åren kommen dock mer vältränad än någon annan i gänget.

The Expandables 2 - är en ren action film som ger underhållnigne till er som växt upp eller funnit tycke för gammla action rullar som "Rambo", "Commando", "Delta Force" & "Once Upon A Time in China". Även om filmen är nära två timmar så känns den väldigt kort och vass, men det kan inte klagas för mycket för detta är film höstens räddning.

Det ända som fattas är om Bruce Lee hade varit vid liv och han hade medverkat skulle ha gjort film så episk.

story: 3-
skådespelare: 4-
regi: 4

helhet: 4

En -3 till 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Faktiskt bättre än ettan! Mycket överdrifter stundtals och lite väl klyschiga parodier över sig själva gör våra actionhjältar nr 1, men å andra sidan, det är ju därför dessa Expendables-filmer görs, själva huvudsyftet! Vad skulle de vara utan detta? Av mycket mindre värde.
En förklaring är klart att de man saknade i större roller i ettan, finns med i denna!

Biopremiär: 2012-08-22

Expendables, The (2010)
Expendables 3, The (2014)
Expendables 4, The (2023)