Texas Chainsaw 3D

2,4

Handling: Texas Chainsaw 3D tar vid där Tobe Hoopers skräckfilmsklassiker fick sitt våldsamma slut i staden Newt, Texas. Efter att flera människor spårlöst försvunnit pekades den udda Sawyer-familjen ut som misstänkta förövare. Farhågorna besannades en het sommardag när en ung kvinna lyckades fly sin fångenskap efter att ha bevittnat de brutala morden på fyra av hennes vänner. Ryktet om det som inträffat spreds snabbt och en hämndlysten mobb brände ned Sawyers hus till grunden och utplånade hela familjen, eller det var åtminstone vad man trodde.

År: 2013
Regissör: John Luessenhop
Originaltitel: Texas Chainsaw 3D
Alternativ titel:The Texas Chainsaw Massacre 2 (kronologisk titel)
Alexandra Daddario
Amanda Dyar
Marilyn Burns
Dan Yeager

Copyright Scanbox

Så sjukt besviken. Man gör alltså en ny uppföljare på mästerverket och har mage att fallera så rejält. Den ska dessutom följa originalet direkt, vilket den gör, men på ett så uselt sätt att jag knappt trodde det var sant. Observera att manuset är delvis är skrivet att regissören till Jason Goes to Hell. Detta är alltså en person som hånade hela Fredagen den 13:e-serien och Jason. Nu gör han det med Leatherface också. Vad f-n är det för fel på Hollywood?

Jag hoppades så innerligt på den här. Snyggt gjort är det så klart men det finns så många logiska luckor att det nästan känns som en parodi.

movie-king

ingenting jämfört med den från 2003. här gick allt för fort och den kändes väldigt oseriös vid vissa tillfällen.

Hook

Texas has a new face

Början känns lite segt och det dröjer för ovanligheten skulle inte länge förrän vår älskade maskerade kannibal kommer viftandes med motorsågen. Dåliga dialog och kliché fylld rysare recept. Som går hem hos dem som kanske inte sett den tusen gånger bättre "Motorsågsmassakern" från 1974.

De som gillade originalet kommer inte att gilla det här särskilt mycket. Men för min smakk så bytter nu serien spår och gör något nytt, blandar in lite Halloween 4 och Saw-serien i det hela och man har Texas Chainsaw 3D. Det är mer en hämnd historia än en splatter film, dock så finns det gott om gore och splatter i filmen för att göra alla gore-fans glada.

3D är läcker med det räcker inte som anledning till att återuppliva en död gener på life support. Personligen så gillar jag hur man gör hela filmen till en hyllning till Tobe Hoopers original men det finns vissa saker som de skulle ha gjort annorlunda och inte bara gjort en massa "kolla här precis som i originalet fast med bättre kamera och bättre zoom".

Texas Chainsaw 3D, bara titeln säger mycket. det är ingen massacre och det är i 3D som den inte behöver. man kan säga att det är en film som inte behöver finns med den är gjord för att man måste testa det genren med 3D. Avslutningen är peppad och det blir upplagt för fler mer allvarligare och bättre motorsågs-massakrer att se fram emot!

story: 2+
skådespelare: 2-
regi: 2+

helhet: 3-

Biopremiär: 2013-02-01

Motorsågsmassakern (1974)
Leatherface (2016)
Texas Chainsaw Massacre (2022)