Röjar-Ralf

Handling: Röjar-Ralf är långt ifrån lika älskad som spelets goda karaktär, Fixar-Felix. Han ser sin chans när ett nytt first-person-shooter-spel anländer, och smyger över dit för att visa sitt hjältemod. Istället råkar han släppa lös en dödlig fiende...

År: 2012

Reuben Langdon
Skylar Astin
Kyle Hebert

Copyright Walt Disney Studios Motion Pictures

Hade förväntat mig en halvbra barnfilm, men jag tror att man nog ska vara lite äldre för att förstå alla detaljer i filmen. Gillar man gamla arkadspel kommer man nog gilla filmen ännu mer.
Handlingen känns ovanligt genomtänkt, även om den kan verka simpel till en början.
Världen som filmen utspelas i är kul uppbyggd. Man har tagit saker som finns i verkligheten och sedan gjort en massa finurliga lösningar för att det verkligen ska kännas som ett eget samhälle. Kombinationen av bra handling och snygg animation gör att filmen får en 4:a.

Gillade konceptet, vissa karaktärer, flirten med klassiska spel och humorn men storyn är rätt slätstruken och o-originell. Lite av en besvikelse ändå denna filmen.

Hook

Ett söt surt äventyr!

Röjar-Ralf är boven i spelet Fixar-Felix. Men efter 30 år av samma nederlag och hem på soptippen så vill Ralf som så många andra vara med och ha kull i huset. Men för att komma in så måste han få respekt från husets boende. Ralf ger sig ut i spelens universum för att hitta en medalj som kan förändra hans trista tillvaro. Han hamnar i racingspelett Suger Rush, där han möter Glitch. En energisk flicka som blivit utstött från de andra karaktärerna i spelet. Ralf och Glitch inser snart att de behöver varandra för att vinna dagen innan Ralfs spel konsol blir utdömd.

Först skall man nämna att antalet cameo från spel figurer går inte att nämna eller att beskriva i ord. Det är så mycket synonymer och anknytningar till 80 och 90-tals spel världen att man får en nostalgi rush. Men den avtar då man träder in i Suger Rush och allt blir ett racing drama all'a Disney. Med en konstig anknytning till Starship Troppers och kort films musikalen från Disney med samma socker-söta tema.

Filmen har inga stora musikaliska nummer utan det är humor och den unika animationen av karaktärernas rörelsers som gör att det är så rikt och eftertänksamt i varje scen. Det som gör filmen till en stark fyra är just manuset och den häftiga idén som för historien framåt, det finns inga meningslösa avbrott eller just tråkiga scener, det är full rulle från start till mål.

De engelska rösterna görs av John C. Reilly som Ralf, Sarah Silverman som den något irriterande Glitch, Jack McBrayer (30 Rocks) som Fixar-Felix och Jane Lynch som den krigande Calhoun. Som liknar stilen från StarCraft. Rösterna passar verkligen för karaktärerna och har en charm och en nartulig behörighet som tyvärr kommer försvinna vid dubbning etc.

Röjar-Ralf är en film för alla, inte bara spel intresserade men det är en för del att ha vuxit upp med bakgrunds karaktärerna föär att få ut mer av det hela. Men för den större bilden så är Röjar-Ralf filmen som kommer ge alla en skratt stora som små.

Story: 5
Röster: 4+
Regi: 4+

Helhet: 4+

C12

Vad gör leksakerna när barnen sover har förvandlats till, vad gör figurerna i TV-spelen när ingen ser på.
Kul idé, i övrigt inget nytt, en mycket irriterande sidofigur som, på något sätt, länkas samman med huvudfiguren verkar vara ett standardkoncept.

ezor

Är enligt mig en bästa data animerade filmen som någonsin gjorts, med bra story mycket humor och fint skapa karaktärer. Kan inte hitta något som är negativt med Röjar-ralf. MÅSTE SES!

Hook

Ett söt surt äventyr!

Story: 5
Röster: 4+
Regi: 4+

Helhet: 4+

Biopremiär: 2013-02-08
Filmen är animerad

Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2 (2018)