Star Trek Into Darkness

Handling: Besättningen på Enterprise kallas hem när ett fruktansvärt terrordåd utförts av någon inom deras egen organisation. Stärnflottan, och allt den står för, förintas, och världen befinner sig i kris. I denna krigshärjade värld, leder kapten Kirk jakten efter den livsfarlige man som i sig själv är ett massförstörelsevapen, en jakt som även är en personlig vendetta. Våra hjältar tvingas in i ett episkt schackspel på liv och död, ett spel där kärlek och vänskap står på spel och Kirk måste offra allt för den enda familj han någonsin haft, sin besättning.

År: 2013
Regissör: J.J. Abrams
Originaltitel: Star Trek Into Darkness
Alternativ titel:Star Trek XII (kronologisk titel)
Alternativ titel:Star Trek 2
Elly Kaye
Leonard Nimoy

Copyright Paramount Pictures

Jollanboll

Smart, mogen och bra! Till skillnad från den förra filmen (2009) som helt saknade den skärpa som jag tycker denna har.

Filmen startar mitt i en händelse, med ett högt tempo, för att sedan lugna ner sig för att kunna bygga upp en plot som ska hålla hela filmen vilket den också gör sedan. Antagonisten Khan är välspelad och cool och blir karaktären som driver fram filmen och som blir intressantast att följa. Kahn innehåller flera detaljer som gör honom intressant; hans historia, hans intellekt och styrka och den fara han utgör med dessa, samtidigt som det finns ett framtida underliggande mål i sikte. Historien i sin helhet är väl berättad och stannar aldrig i onödiga scener utan drivs hela tiden fram av Kirk som hela tiden vill framåt. Det finns många vändningar som är tillräckligt smarta och snabbt genomförda för att hålla publiken igång, utan att det blir förvirrande.

Filmen innehåller också en del starka scener, framför allt mellan Kirk och Spock som är väl underbyggda genom hela filmen då olika ämnen återkommer dem emellan.

Som helhet är faktiskt filmen nära en fyra, just för att tiden går snabbt och för att den lyckas engagera. Den vill inte berätta något särskilt och på så sätt är den inte briljant. Men det har essentiella frön som handlar om regler kontra situerad-moral, logik kontra känsla, individen kontra majoriteten etc som utmynnar i "vad de kan göra" som slutligen leder till "Greatness"

Biopremiär: 2013-05-10

Star Trek (1979)